Whatmatters Road Test: Jeep Compass 1.3 Turbo (150pk)

Een dagje cruisen in de Brusselse rand…

Of we goesting hadden in een lunch bij Fico Osteria, één van de betere Italianen in Brussel? Dat hoeven de mannen van FCA (Jeep, Alfa Romeo, Fiat, Abarth) niet te vragen. Nog voor we een antwoord hadden gestuurd, parkeerden we onze Duitser op de parking van Motor Village Meiser in Evere. Daar we onze lunch moesten verdienen, moesten we hier eerst de nieuwe Jeep Compass, met Italiaanse platen, oppikken voor een roadtrip doorheen het heuvelig landschap van de Brusselse rand.

Jeep heeft de 1.4 MultiAir benzinemotor in de Compass vervangen door de nieuwe 1.3-liter FireFly-versie van 130 pk of 150 pk. En kleiner betekent niet minder. Integendeel. De nieuwe motoren zijn krachtiger, zuiniger én milieuvriendelijker en vonden we eerder ook al terug in de Fiat 500x

Wij, samen met de mannen van Groenlicht.be en Influencer en content creator Jean-Baptiste Fabbricatore konden kiezen uit de handgeschakelde zesbak van 130 pk of de zestraps DCT-automaat met 150 paardjes, beiden goed voor 270 Nm aan koppel. Wijzelf kozen voor die laatste, die een spurtje van 0 naar 100 aflegt in 9,2 seconden en een topsnelheid haalt van net geen 200, 199 om precies te zijn.

Uiteraard geen cijfers waarmee je andere bestuurders aan het rode licht rode kaken geeft maar dat is ook helemaal niet de bedoeling. De Compass blinkt uit in gemakkelijkheid, directheid, comfort, flexibiliteit, vlotheid,… . En of de nieuwe versie de oude overtreft. Onze roadtrip bracht ons langs de heuvelachtige Brusselse rand richting Brussel stad en waar we ook reden, de stoere ‘Italiaanse Amerikaan’ voelde zich als een visje in het water. Voor ons in ieder geval een geslaagde kennismaking en dat zeggen we niet omdat onze magen nadien gevuld werden met de betere Italiaanse keuken.

Wist je trouwens dat jongste Jeep Compass voortaan gemaakt wordt in de Italiaanse fabriek van Melfi in plaats van in Mexico? Dit komt niet alleen de leveringstijden ten goede maar ook de bestuurders die nu mogen rekenen op aanpassingen gericht op de Europese wegen.

De nieuwe Jeep Compass is er al vanaf €25.900. Zeg nu zelf, toch een koopje? Zeker in vergelijking met zijn grote concurrenten als daar zijn Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan, Audi Q3 of BMW X1.

Oh ja, bij het teruggeven van de sleutels stond er nog een grotere verrassing klaar. We mochten onze Duitser op de parking laten staan voor het weekend en kregen niet minder dan de nieuwe Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio met maar liefst 510 paardjes aan boord mee voor het weekend.

Bij deze is onze volgende Whatmatters Road Test ook ineens aangekondigd! Kleine preview? Wordt vervolgd!

You May Also Like

Whatmatters Roadtest: Jeep Wrangler Sahara 2020 Cabrio (272pk)

Na de diesel in de bergen en in de stad, nu de vijfdeurs benzine ...

Zo ‘betaalbaar’ is een Tesla Model 3

Of de dollar staat hoog of er is stevig geïndexeerd… Of Tesla heeft gewoon ...

Op deze Italiaanse willen wij best eens rijden: Ducati Panigale V4R

Wat een Italiaanse schone hebben wij gespot op het motorevenement EICMA 2018. Auto- en ...

Hosting door Fraai