Whatmatters Road Test: Subaru Forester e-BOXER

De veiligste SUV ter wereld

Als wij aan Subaru denken, denken we in de eerste plaats aan de felblauwe machines die de rally-wereld jarenlang domineerden of aan de ultieme gangsterauto waarmee onze vrienden van de politie met gemak werden losgereden. Wist je zelfs dat Prins Laurent toen hij vernam dat de politie machteloos stond tegenover de snelheid van een Subaru Impreza, hij er prompt één exemplaar van bestelde? Maar genoeg over de Impreza, die komt later deze maand nog eens terug in één van de volgende road tests.

Nu gaan we de SUV-toer op, en dit met eentje waarmee de Japanners trouwens kunnen uitpakken, zijnde de veiligste SUV ter wereld, de Subaru Forester e-BOXER en tegelijk ook het best verkochte model van Subaru over de afgelopen 20 jaar.

Een prijs uitgereikt door Euro NCAP, het Europese veiligheidsonderzoek van nieuwe wagens. Zij scoorden de Forester met de maximale score van vijf sterren met als summun, de hoogste score ooit in zijn klasse voor ‘Bescherming Inzittenden Kinderen’. De nieuwe Forester e-BOXER is dan ook veiliger dan ooit, uitgerust met nieuwe geavanceerde veiligheidstechnologieën die standaard worden aangeboden bij het EyeSight Driver Assist Technology.

Het veiligheidspakket wordt zo verder uitgebreid met Emergency Lane Keep Assist, Reverse Automatic Braking, Auto Vehicle Hold en Rear Seat Reminder. Dat laatste verwittigt je altijd wanneer je de auto verlaat en er nog iets of iemand op de achterbank zit, ligt,… . Een verstrooide moeder of vader die tijdens een hete zomerdag per ongeluk gaat werken in de wetenschap zijn kind al hebben afgezet in de crèche? No more drama’s!

En hadden ook wij dat veilige gevoel? Ja! Wie met een Subaru Forester onderweg is, wordt, in ons geval toch, met de feiten op de neus gedrukt. Nooit van ons leven greep een wagen meer in, of verwittigde hij ons dat we niet genoeg opletten. Waar we de eerste uren een beetje geënerveerd geraakten van zoveel toeters en bellen (een flikkerende kerstboom was er niets tegen) beseften we na wat tientallen kilometers rijden dat we heel vaak niet gefocust waren op de weg. Dat deze wagen dan ook alles in staat stelt om tegen 2030 geen enkele verkeersdode meer te hebben, zou dit anno 2020 al kunnen mocht iedereen met een Subaru Forester rijden.

Rijden, het werkwoord is eruit. Hoe rijdt deze vijfde generatie van de Forester nu? Comfortabel, stabiel,… kortom goed. Je kan zelfs tot 1,6 kilometer volledig elektrisch rijden met een maximum van 40 km/u. Beetje jammer,  de Forester bepaalt zelf wanneer hij dat doet. Deze e-Boxer kan je dus best bestempelen als mild in plaats van een full hybrid met een elektromotor die de Forester gewoon een subtiel duwtje in de rug meegeeft.

Uiteraard verwacht je van een grote vierwielaangedreven SUV met 2.0 liter boxermotor van 150 paarden (en 194 Nm aan koppel) gecombineerd met een elektromotor (goed voor een boost van zo’n 16 pk extra en 66Nm aan koppel) niet de hernemingen en spurtjes die je steil achterover doen vallen. De cijfers zijn dan ook niet echt spectaculair. Van 0 naar 100 km/u doet hij er 11,8 seconden over en de topsnelheid ligt op 188 km/u, oftewel zo’n 8 km/u sneller dan, volgens ons, zijn allergrootste concurrent, een Volvo of als we meer richting Oosten gaan, de Toyota (RAV4) of Honda CR-V.

Daar is deze Forester dan ook niet voor gemaakt. Dat merk je ook aan de ronde knop onder de pook van de, zeer degelijke, automatische  versnellingsbak. Daar heb je andere rijmodi, SUV waardig. Met 220 millimeter bodemvrijheid is hij dan ook ideaal voor off-road avonturen. De X-Mode is nu uitgerust met dubbele functies, geschikt voor verschillende weers- en wegomstandigheden. Diepe sneeuw of een weide vol modder? Hij loodst je er dan ook zonder problemen door.

Conclusie? Subaru’s nieuwe Forester is een praktische, veilige, stevige en betrouwbare SUV die vooral gezinnen zal aanspreken die wel eens genieten van lange tripjes en avontuurlijke (ski-)vakanties. En zij die een sleurhut, boot, paard of jetski willen meenemen, hij trekt zonder problemen tot 1860 kilogram. De mild hybride Forester is ook eentje die meedenkt met het milieu, wat tegenwoordig toch ook een hot topic is. Met een gemiddeld verbruik van 8 liter, (iets meer dan de constructeur ons beloofde maar dat kan aan onze rechtervoet gelegen hebben), leggen we mooie cijfers neer gezien de grootte van deze wagen. Of we deze Subaru ook veel in het straatbeeld zullen zien is wat koffiedik kijken maar we zijn er zeker van dat de Zweden van dat ander meer dan degelijk (en veilig) automerk, Volvo, dit met argusogen zullen opvolgen.

Oh ja, een Subaru Forester e-BOXER is er al vanaf 35.295 euro inclusief BTW (Comfort). Ons testexemplaar, het meest uitgeruste Premium Sport, komt neer op 43.290 euro.

 

 

You May Also Like

Vrijgevige Cristiano Ronaldo heeft nieuw speelgoedje…

Een Bugatti Centodieci Als we de Duitsers van ‘Bild’ mogen geloven heeft (misschien wel) ...

Whatmatters Roadtest: Mini Cooper 2018 (136pk)

Een succesformule die blijft duren… En of we benieuwd waren. Mini, en dan vooral ...

Whatmatters test BMW M2 op circuit van Mettet

Of we zin hadden in een dagje Namen? Onze Aardrijkskundige kennis laat nog net ...

Hosting door Fraai