WTF! Groenen willen verbod op reclame ‘vervuilende’ wagens…

En met vervuilend bedoelen ze een CO2-uitstoot van meer dan 95g/km… 

Ecolo-Groen (wie anders) en cdH hebben een wetsvoorstel ingediend om reclame voor vervuilende en/of zware auto’s te verbieden. Dit moet consumenten leiden naar compacte en zuinige modellen om zo België de klimaatdoelstelling te helpen behalen. Wij bekeken het wetsvoorstel en fronsten zonder meer even de wenkbrauwen.

Ok, toegegeven, onze ecologische voetafdruk is niet min. We durven wel eens een privé-jet gebruiken tijdens onze tripjes, en ja, er stroomt ook wel wat fossiele brandstof door onze aderen. Dat we dus niet helemaal objectief reageren is een feit maar laten we het toch even proberen.

Het wetsvoorstel omvat een verbod op reclame voor personenwagens met een CO2-uitstoot van meer dan 95 g/km en/of een rijklare massa van 1,4 ton of meer. Bedrijfswagens mogen iets ‘vuiler’ zijn en ‘mogen’ 147g/km CO2 uitstoten. Helemaal toevallig komen deze cijfers niet. Het zijn de Europese gemiddelde doelstellingen voor 2020. Halen constructeurs deze niet, dan riskeren ze  gigantische boetes. Maar laat duidelijk zijn dat constructeurs dit soms oplossen ‘op zijn Belgisch’. Zo zijn er ondertussen al verschillende constructeurs die zichzelf deels inkopen bij ‘milieuvriendelijke’ constructeurs om het gemiddelde te doen dalen en zo te ontsnappen aan deze boetes. Zo kocht FCA (Jeep, Alfa Romeo, Fiat, Dogde, RAM,…) zich in bij Tesla voor maar liefst 1,8 miljard euro, een fractie van wat een boete zou kosten.

Andere bedrijven hebben dan weer geluk onder dezelfde holding te vallen. Dat betekent dat een groot concern zoals de VW Groep de uitstoot van bijvoorbeeld Porsche, Bentley en Lamborghini mag compenseren met die van Volkswagen, SEAT en Skoda.

Auto’s die nu vooral geviseerd zijn, zijn naast de bekende sportwagens vooral SUV’s, sowieso een doorn in het oog van onze groene jongens die vinden dat de toename van de massa, het vermogen en de hoogte van de motorkap verbeteringen in de verkeersveiligheid onzichtbaar hebben gemaakt voor kwetsbare weggebruikers die door auto’s worden geraakt. Argumenten die ze staven met toenemende sterftecijfers van fietsers en motorrijders in het verkeer. Maar klopt dit? Uiteraard rij je met je fiets liever tegen een Smart dan tegen een BMW X6 maar is het ook niet zo dat er momenteel gewoon meer mensen de fiets of motor nemen in strijd tegen al het file-geweld (voor Corona althans)? En is er al eens gekeken hoe vaak er nu ongevallen met fietsers op hun (veel te snelle) elektrische modellen gebeuren? In ieder geval niet door de indieners van het wetsvoorstel.

En nu we toch bezig zijn, ook qua gewicht slaan ze de bal volledig mis. Elektrische wagens wegen nu eenmaal meer dankzij hun grote batterijpartijen. Erg milieuvriendelijke, lees gewoon elektrische, compacte wagens als de Renault Zoé of Peugeot e-208 wegen al 1,5 ton. Allemaal argumenten die tegenstanders van het wetsvoorstel, waaronder enkele andere partijden en zeker de constructeurs, zullen aanhalen om dit er nooit te laten doorkomen.

En om het ietwat concreet te maken, hieronder een paar wagens waar we spontaan aan denken en die we bij goedkeuring nooit nog in eender welke reclame zouden mogen terugvinden…

Abarth (alle modellen)
Alfa Romeo (alle modellen)
Audi (op de e-tron, A3, plug-ins Q3 en Q5 na, geen enkel ander model)
BMW (op de i en plug-in modellen na geen enkel ander model)
JEEP (alle modellen)
Mazda (op de 2 na alle modellen)
– Porsche (alle modellen behalve de Taycan en de plug-ins)
Subaru (alle modellen)
– …

Foto’s: Unsplash/Whatmatters

You May Also Like

SQ8…Audi’s paradepaardje met drie turbo’s

U leest het goed…drie turbo’s!  Wie de Audi Q8 net niet genoeg vond kan ...

Deze wereldpremière in Brussel mag je niet missen…

Genty Akylone Onthou de naam en begeef je als de bliksem naar de Dreamcar-hal ...

Nieuwste superflitser kijkt (helaas) niet alleen meer naar jouw snelheid

Nu nog een rijbewijs met punten en we zijn helemaal de klos… We moeten ...

Hosting door Fraai