Elektrisch rijdende chauffeurs gesjareld! Tot 79 euro voor volle stroombeurt

Of meer dan de prijs voor 10 liter benzine op 100 kilometer…

Auwtch! Dan dacht je even groen én voordeling te zijn met een elektrisch voertuig. Niet dus als je de ultrasnelle laadpalen van Ionity gebruikt. Over Europa verspreid hebben ze momenteel 203 laadstations maar dit aantal zal in de loop van 2020 gewoon verdubbeld worden. In België hebben de groene jongens er ondertussen al zeven staan. Dat een uitbreiding geld kost, daar liggen ze niet echt van wakker, het is de gebruiker die vlot mee gaat betalen.

Ionity’s laadpalen gebruiken een combo-stekker en kunnen een laadsnelheid van 350 kW leveren afhankelijk van de wagen en de omstandigheden. Tot op de dag van vandaag kostte één laadbeurt 8 euro, hoelang je ook aan de stekker hebt gehangen. Met 8 euro kwam je in veel gevallen dus een kilometer of drie à vierhonderd ver. Niet slecht en best goedkoop.

Maar, en nu komt het…vanaf 31 januari wordt het tarief maar liefst 0,79 euro per kWh. Een batterij van 60 kWh, zowat de standaard voor een volledig elektrisch voertuig tegenwoordig, volledig van stroom voorzien kost dus 47,4 euro. Een Tesla Model X 100D volledig opladen bijvoorbeeld kost je 79 euro. Wetende dat wij, zelf getest, om de 350 kilometer deze wagen moesten volstromen, zou ons dit zo’n 22,5 euro per 100 kilometer kosten. Omgerekend naar de huidige benzine- en dieselprijzen gelijk met zo’n 16 liter per 100km.

Of deze palen in de toekomst dan ook veel zullen gebruikt worden is maar de vraag. Tesla zelf bijvoorbeeld beschikt over een veel goedkoper (in sommige gevallen zelfs gratis) net. Ook andere operatoren rekenen zo’n 0,59 euro/kWh tot 0,69 euro/kWh (zonder abonnement) aan.

Wij stappen vandaag effe rustig in onze ‘schone’ Euronorm 6 diesel. 6 liter per 100 kilometer…

You May Also Like

Deze 911 Carrera 4S “Belgian Legend Edition” is een ode aan Jacky Ickx

75 jaar Jacky Ickx, dat mag, neen, MOET gevierd worden… Moeten we Jacky Ickx ...

Koenigsegg klopt Bugatti en vestigt nieuw wereldrecord

Van 0 naar 400 en terug… 31,49 seconden… Langer had de Koenigsegg Regera niet ...

Whatmatters Roadtest: Abarth 595 Pista

Pista…de naam niet gestolen! “Jens, zin in een weekje testrijden met de Abarth 595 ...

Hosting door Fraai