Whatmatters wint Zoute Grand Prix GT met Audi R8 V10 Coupé Performance

U leest het goed…WINNAARS

De Zoute Grand Prix, dat is zien en nog meer gezien worden. Knokke-Heist, en in het bijzonder het trendy gedeelte rond Het Zoute, is het toneel voor een unieke autoveiling op vrijdag (waar een Ferrari 275 GTB Alloy Long-Nose onder de hamer ging voor maar liefst 2.875.000 euro), prestigieus oldtimerevent op zaterdag en een GT Rally op zondag. Het Zoute haalt zijn verfijnde levensstijl waar klasse, ontspanning en sportiviteit het hoge woord voeren helemaal boven en mocht dan ook voor de tiende keer op rij de meest prestigieuze automerken, zowel oud als nieuw, verwelkomen.

Wat gebeurt er dan als je ons tussen 210 andere exclusieve GT’s aan de start van een autorally zet? Dan komt het competitiebeest in ons boven en trekken we alle registers open. Het was dan niet verwonderlijk dat nadat de mooie dames en sympathieke heren van Audi Belgium ons uitnodigden om deel te nemen in een Audi R8 V10 Performance we met een driekwartje in de broek een duidelijke ‘JA’ stamelden. 125 kilometers plattelandswegen en drie snelheidsproeven tussen andere Audi’s, Ferrari’s, Porsches, BMW M’s, Lamborghini’s, McLarens, een zeldzame Bugatti of Aston Martin later werden we verheven in het Knokse sterrendom nadat we, notabene in het jubileumjaar, zowaar met de hoofdprijs mochten gaan lopen.

Daar we wegens andere verplichtingen de nacht in het Zoute aan ons moesten laten voorbijgaan, werden we op zondagochtend na een veel te kort nachtje opgewacht door onze shuttle. En wat voor één. Een Audi RS4 Avant bracht ons naar de grote tent waar de koffie en de kraakverse pistolets en koffiekoeken op ons stonden te wachten. Niet dat we veel cafeïne nodig hadden want de adrenalinestoot die we kregen toen onze Audi R8 V10 Performance met startnummer 193 ons stond op te wachten kon al tellen en had ongetwijfeld het equivalent van een blikje of 10 Red Bull.

Na het ontbijt werd het tijd om plaats te nemen in de R8 coupé. We werden als boysteam gekoppeld aan Rob Van Loock, automotive blogger, marketeer, content creator én vooral een echte petrolhead én ook de sympathieke rekel waarmee we afwisselend de drie snelheidsproeven en 125 kilometer rally gingen aanvatten. Het damesteam van Lise (Feeling Magazine) en Sofie (Audi) mocht het ondanks de mindere weersomstandigheden dakloos proberen met de R8 Spyder. Een afscheidskusje aan het lief zette een onvergetelijke dag in…met jawel een nieuwe liefde.

Die nieuwe liefde is een 2019 Audi R8 V10 Performance Quattro. Een supercar met atmosferische V10 motor centraal achterin die in de natte omstandigheden met zijn vierwielaandrijving ongetwijfeld concurrenten als Lamborghini, Ferrari en McLaren die ondertussen meestal zijn overgeschakeld op turbo- of zelfs hybride motoren, het vuur aan de schenen zou leggen.

Eens je in de R8 zit, lijkt het niet echt, op het afgeplatte sportstuur met rode startknop na, dat je in een supersport car zit. Het interieur ademt alles één al al luxe en ergonomie uit. De zetels zitten perfect, een digitale instrumentenpaneel met tal van snufjes houdt je van alles op de hoogte en het lijkt niet alleen een wagen waarmee je uitgerust het Zuid-Frankrijk bereikt, hij (of zij?) is het ook! Dat merken we tijdens de eerste kilometers in dit beestje. Het rijgemak is fenomenaal en op geen enkel moment heb je het gevoel dat er onderhuids een 5,2 liter grote leeuw van maar liefst 620 PK en 580Nm klaar staat om heel Knokke en omstreken bij elkaar te brullen. Tijd dus om het sport-knopje in te drukken en de leeuw uit zijn kooi te laten. Een spurtje naar 100 doet ie in 3,1 seconden en aftoppen pas bij 331 km/u. Niet dat we die laatste snelheden hebben gehaald maar laat duidelijk zijn dat we geregeld gepiekt hebben en als een volleerd leeuwentemmer het beestje lekker in bedwang hebben gehouden, met dank aan de (standaard) keramische remmen.

Insturen doet hij messcherp en uiterst nauwkeurig en dat werd duidelijk aangetoond tijdens de eerste twee slalom-proeven. Met een derde en tweede plaats op 210 deelnemers kunnen we niet alleen onze eigen stuurkunsten maar ook de fantastische wegligging, acceleratie, remkracht en snelheid waarmee de S tronic-zevenbak met dubbele koppeling bliksemsnel schakelt lauweren.

Autofreaks verkiezen misschien nog altijd ronkende namen als een Lamborghini Huracán, die trouwens veel mechaniek met deze R8 deelt, een McLaren 570 S of Ferrari 488 maar met een prijs van €202.500 als Coupé, en € 216.500 als Spyder heb je minstens een evengoed, zij het niet beter en vooral iets goedkoper alternatief.

En zij die hier nog aan twijfelen…haal de Top 30 van deze Zoute Grand Prix er maar eens even bij. Hoewel wij het niet hadden verwacht bereikte een topdag een climax toen wij, met startnummer 193 op het podium geroepen werden als de overall winnaars. Pronkend met een gigantische beker, een magnumfles Ruinart rosé-champagne en een Lebeau-Courally Le Baron Limited Edition (3/25) stijlvolle horloge met waarde van 6250 euro rond de pols trokken we opnieuw de straten van Het Zoute in…genietend van het applaus en de vele goedkeurende blikken maar wel met een zekere vorm van liefdesverdriet…

De sleutels van onze nieuwe liefde waren immers al terug overhandigd aan de eigenaars, de sympathieke rekels van Audi Belgium die we niet genoeg kunnen bedanken voor de fantastische omkadering en kans die ze ons hebben gegeven.

You May Also Like

The Godfather van alle muscle cars…Ford Mustang Shelby GT500

Eentje op verzoek… Ja, we hebben fans! Mannen die elk artikel van boven naar ...

Porsche rijdt 3.425 kilometer elektrisch op 24 uur

Een retourtje Madrid behoort tot de mogelijkheden Zin om een matchke mee te pikken ...

Wie maakt er mee deel uit van ons BK Bubble Bal team?

Whatmatters for the victory Ja mannen…onze eigen voetbalcarrière loopt wat in het slop, op ...

Hosting door Fraai