Whatmatters Roadtest: BMW 330i (2019)

Freude Am Fahren…

Ondergetekende kent BMW als geen andere. Na een 316ti, 118d, 320d touring, 120d cabrio, X5 30d en nu een 420d Gran Coupé hebben er al wat Beierse vrienden op de oprit en in de garage gestaan. Uiteraard waren wij dan ook dolenthousiast toen we bericht kregen van de knappe dames en heren uit Bornem (hoofdzetel BMW Belux) dat we voor een weekje een spiksplinternieuwe 330i mochten komen halen.

De eerste kennismaking met deze zevende generatie van de 3-serie was alvast top. Deze 330i zag er niet alleen compleet uitgerust uit, hij was het ook. En, voor ons niet onbelangrijk, hij had een wel erg gesmaakte sportieve uitstraling. Mooie, brute kleur, stijlvolle en sportieve 19″ velgen in combinatie met  Adaptieve M Ophanging,… we gingen gezien worden. Na het instappen en het eventjes zoeken van de startknop (staat nu naast de automaat) werden we niet alleen gezien, ook gehoord. Een heerlijk grommend geluid met zelfs kleine plofjes deed iets in onze broek groeien tot, laten we stellen een driekwartje.

Maar voor we echt vertrekken, eerst even naar het interieur. Het moet gezegd zijn, ze gaan erop vooruit bij BMW. Het interieur is sfeervol, modern en sportief en helemaal op de bestuurder gericht qua infotainment. Goedzittende en volledig elektrisch bediende (verwarmde) sportzetels, fantastisch nieuw digitaal dashboard, head up display, groot touchscreen boordcomputer ID7 met stembediening, touch, gebaren én centrale controller…een hebbedingetje volledig mee met zijn tijd, of wat zeg ik, klaar voor de toekomst. De radio harder of zachter zetten doe je bijvoorbeeld door cirkeltjes te draaien met je vingers terwijl je rustig je arm op de armsteun laat liggen. Knap en vooral ‘handig’ zodra je het in de ‘vingers’ hebt, die connectie met deze BMW.

Over connectiviteit gesproken, Deze BMW 3 Reeks biedt vandaag het beste wat ze kunnen aanbieden qua connectiviteit en autonoom rijden. Dat laatste is gedeeltelijk te danken aan de drie stereocamera’s (tot nu steeds twee) aan de achteruitrijspiegel.

De wagen zit ook nog vol handige veiligheidssnufjes. Autonoom door de file cruisen? Geen probleem, de camera’s, lane assistent en adaptieve snelheidsregelaar doen de rest. Ook is er de achtereruitrijassistent. Zo onthoudt de wagen de laatste 50 meter die je hebt gereden aan een maximum snelheid van 35km/u en dit voor een periode van drie dagen (zo wordt een weekend overbrugt). Activeren van deze rijhulpassistent doe je door de wagen in achteruit te zetten, op het icoontje te drukken rechts op de centrale display en door zelf de pedalen te bedienen. de rest gaat vanzelf.

Tijd om eens onderhuids te gaan kijken. De motor, een 2 liter (ondanks de naam 330i) Twin Power Turbo en toch wel de leukste viercilinder in het gamma, schiet met zijn 258 paardjes goed op. Een sprintje naar honderd legt hij af in 5,8 seconden en aftoppen doet hij (helaas niet getest wegens geen zin dit uit te leggen op de politierechtbank) op 250 km/u. Uiteraard is een BMW niet gemaakt om alleen rechtdoor te rijden en gingen we ook ons vertier zoeken op bochtige plattelandswegen. Het moet gezegd zijn, hij plakt aan de grond als ware hij Tec7 op zijn banden heeft gelijmd.

De demping staat strakker dan het gezicht van een gemiddelde Tomorrowlandganger, de besturing is scherper dan het koksmes van Jeroen Meeus en hij stuurt preciezer dan een Zwitserse horloge. En, hij is nooit nerveus. Zelfs als je even op zijn staart trapt, laat hij het asfalt niet los en glijdt hij als een mes in zachte boter door de bochten.

Ons oordeel? By far de beste 3-reeks ooit, zowel exterieur, interieur en qua rijgedrag. Daar waar de concurrentie serieus op de loer ligt, worden ze met deze nieuwe 3-serie als referentie terug even KO geklopt. Maar het heeft zijn prijs. De prijs van ons testmodel met zijn complete uitrusting tikte dan ook aardig door en klopte af op een totaalprijs van zo’n 70.890 euro, inclusief BTW.

Ok, er is al een nieuwe 3-reeks vanaf 35.950 euro maar als je net als ons geproefd hebt van de kaviaar, ga je ook niet meer terug naar de zalmeitjes, wel?

Freude Am Fahren…en dat mocht met hoofdletters zijn!

You May Also Like

Nog nooit werd de Mercedes G63 AMG zo hard aangepakt!

 ‘De grootste transformatie in zijn geschiedenis’ aldus de Duitse autofabrikant. We kunnen niet anders ...

De stoere Moto Guzzi Nevada 750 Club van Recast Moto

Ben je op zoek naar een stijlvolle bike, waarmee je in vol ornaat je ...

Prijzen en specificaties razendsnelle elektrische Porsche Taycan eindelijk onthuld

Indrukwekkend… Eindelijk…de 100% elektrische vierzitter zal zijn debuut maken als Turbo en Turbo S. ...

Hosting door Fraai