Kunstzinnige skateboards met een hart!

Skateboards zijn hip en cool, maar kunnen ook bijdragen aan een betere wereld. Althans toch als je bij The Skateroom aanklopt. Deze bevlogen ondernemers zetten zich in voor de kansarme jeugd met hun kunstzinnige skateboards. Een groot deel van de opbrengst gaat immers richting ontwikkelingsprojecten. Wij spraken met Nabil Sanaullah, de content manager van The Skateroom, Art for social impact.

Wat doen jullie juist met The Skateroom?

 

Beschouw ons gerust als een sociaal ondernemerschapsproject. Waarden zijn voor ons belangrijk. We promoten een andere manier van consumeren. We willen een goed bedrijf zijn en dat uit zich in alle aspecten van onze bedrijfsvoering. We willen trots zijn op ons bedrijf en inspiratie bieden. We houden daarbij rekening met het milieu en kijken verder dan winst. Concreet brengen we kunstedities van skateboards op de markt. Dit in samenwerking met artiesten als Ai Weiwei, Shepard Fairey of Paul McCarthy. Maar we doen ook zaken met stichtingen van iconische artiesten als Andy Warhol of Keith Haring. We maken kunst betaalbaar voor de massa. Een deel van de opbrengsten gebruiken we om sociale skateboardprojecten over de hele wereld te financieren.

 

Hoe zit jullie model in elkaar?

 

We geloven niet dat mensen gaan stoppen met consumeren, maar wel dat ze doelgericht gaan consumeren. Door een percentage van de verkoop te besteden aan het helpen van anderen, kunnen we klanten laten bijdragen aan de actieve ondersteuning. We schenken 5% van de omzet of 25% van de winst van elke verkoop weg. Ongeacht het bedrag. Met dat geld willen we risicojongeren helpen in achtergestelde buurten. Tot nu toe hebben wel al meer dan 500.000 dollar opgehaald, goed voor meer dan 24 sociale projecten.

 

Waarom gebruiken jullie skateboards?

 

Onze CEO Charles-Antoine Bodson bezat al een kunstgalerie in Brussel en een privécollectie van meer dan 4.000 skateboard decks. Na een ontmoeting met Oliver Percovich (de oprichter van de internationale NGO), werd er een samenwerking opgestart. Er werd zo een tweede skateschool in Cambodja opgestart. Charles verkocht een deel van zijn collectie om dit te financieren. De verkoop was goed voor zo’n 50.000 dollar. De opbouw van de school in Phnom Penh trof Charles en het was een echte eyeopener voor hem. Vanaf dat moment besloot hij nog meer in te zetten op sociale projecten. Hij zag in skateboards het ideale canvas om dit waar te maken en zijn visie vorm te geven. Betaalbaar, mobiel en bruikbaar. Ze vertegenwoordigen vrijheid en kunnen sociale barrières doorbreken. 

 

Welke ambitie hebben jullie nog?

 

Impact hebben. Wij zijn met het idee gekomen, maar we hebben artiesten, retailers en klanten nodig om het waar te maken. We willen blijven schalen zodat we meer en meer geld kunnen overmaken. We proeven heel wat interesse van merken die ons willen ondersteunen, terwijl ook heel wat NGO’s ons weten te vinden. Hier willen we een verbindende rol in spelen. Klanten bewust maken daar draait het om. Wij willen unieke producten maken en via deze brands ervoor zorgen dat ze een breed publiek bereiken. Hoe meer wij realiseren, hoe meer anderen er van profiteren.

 

Wil je zelf steun bieden of meer weten over The Skateroom? Neem een kijkje op hun site en haal zo een skateboard in huis. 

  • Kevin Stickens

    Redacteur

    Founder van The Cult of Content een contentmarketing bureau uit Antwerpen. Vader van 3 kids, levensgenieter en fijnproever. Stichter en redacteur van Whatmatters.

You May Also Like

Dagboek in Ibiza: Bootje varen, Pootje baden

Dag Señorita Chica, Wat ging die wekker toch verschrikkelijk vroeg af op een vakantiedag ...

4 geweldige restaurantconcepten

Hey, wij wonen in Antwerpen, wij hebben alles toch al gezien? Wel, vergeet het. ...

De puurheid van O'rèn

Allez les Belges O’rèn, je kan er niet meer naast kijken. Menig ravissante deerne ...

Hosting door Fraai