Camille Liebaert van RectoVerso: Le Chic et Le Choc

Mannelijke rolmodellen die hebben we, maar we kijken niet minder op naar vrouwen die een label of onderneming uit de grond stampen en aan de weg timmeren. Camille Liebaert is zo iemand. Recent richtte ze, weliswaar met de steun van het familiebedrijf, RectoVerso op. Een athleisure label dat zich momenteel nog volledig op dames richt, maar waar ongetwijfeld op een dag ook een mannencollectie volgt. Wij anticipeerde alvast en spraken met deze gedreven ondernemer.

 

Camille, stel je je kort even voor aan onze lezers?
Ik ben Camille Liebaert, 26 jaar en vijfde generatie van het familiebedrijf Liebaert NV (fabrikant van elastische stoffen en band). Ik ben van opleiding handelsingenieur maar ben van nature creatief van geest. Die nood aan het creatieve aspect heeft mij in het begin van mijn carrière in de marketing geleid waar ik ervaring heb opgedaan bij grote bedrijven zoals BBDO en Delhaize.

 

Ronkende namen en hoe ben je dan uiteindelijk in de fashion terecht gekomen?
Toen ik op mijn honger bleef zitten besloot ik te stoppen bij Delhaize in maart vorig jaar en toch meer de creatieve op te gaan. Ik verdiepte mij in het grafisch ontwerp en de fotografie, waar ik ook vrij snel als freelancer werk in vond. Ik combineerde dit met een job als barista in een ontbijtbar in Gent. Parallel aan mijn traject was ons familiebedrijf – Liebaert – al een aantal jaar bezig met een project met de Universiteit Gent en het sportlabo Jacques Rogge. Zij gingen samen op zoek naar de perfecte stof en snit om compressie leggings te ontwikkelen die een positief resultaat hebben op de sportprestatie en herstel. Hiervoor richtte Liebaert in-house een klein confectielabo op om deze leggings op maat te kunnen confectioneren. Zo is langzamerhand het idee ontstaan binnen Liebaert om een eigen collectie te doen, 100% selfmade (van stof tot confectie). Toen het project vorm had gekregen en het tijd was om het uit te rollen en de go to market in te zetten beseften ze bij Liebaert dat er niemand vrij was om dit project ten volle te kunnen leiden. Op dat moment dachten mijn broer en vader direct aan mij en zag ik dit ook als een unieke opportuniteit. Vermits ik heel sportief & avontuurlijk ben en ook wel met mode bezig ben was dit een goede fit. In september vorig jaar ging ik uiteindelijk de uitdaging in om RectoVerso naar de markt te brengen. Als ik tijd heb probeer ik wel nog af en toe een fotografie opdracht mee te pikken. Zo deed ik vorige week nog een shoot voor Delhaize.

Een bezig bijtje dus. Mooi verhaal alvast! En hoe denk je grote jongens als Nike en Adidas het vuur aan de schenen te leggen?
De sportwereld wordt inderdaad gedomineerd door die grote spelers. Voor de consument die iets anders/specialer zoekt vind je in de duurdere segmenten van de sportkledij twee extremen: heel technologisch onderbouwde prestatie gerichte sportkledij waar vooral aan functionaliteit gedacht wordt en minder aan design, en aan de andere kant heb je dan de heel fashionable sport collecties die dan naar functionaliteit en technologie veel minder scoren. Met RectoVerso positioneren wij ons hier middenin: zowel prestatiegerichte sportswear als fashionable athleisure. Deze dualiteit is overal terug te vinden: in onze naam, onze baseline, onze collectie, onze campagnebeelden en onze communicatie. Verder zijn wij 100%. Made in Belgium, zowel onze stoffen, onze band als onze confectie wordt bij ons in Deinze gedaan. Dit is uniek en brengt met zich mee dat wij heel goed scoren naar duurzaamheid toe zowel op ecologisch als op socio-economisch vlak. Dit is toch wel een heel hot topic momenteel.

Glashelder. Camille je bent net gestart, wat is het moeilijkste waarmee je geconfronteerd wordt?
Ik wil mij niet profileren als beginnende ondernemer want ik zit in een luxe-situatie. Ik heb een groot bedrijf achter mij staan met veel knowhow en super mensen. Ook al is RectoVerso apart van Liebaert, Liebaert staat er wel 100% achter. Hierdoor heb ik budgettair ook wat meer ruimte dan echte beginnende merken. Ik zie mezelf eerder als een combinatie van brand manager en entrepreneur. Wat wel is, is dat niemand binnen Liebaert ervaring heeft in de B2C-industrie vermits Liebaert 100% B2B is. Hierdoor was het echt wel zoeken in het begin. Het is vooral trial en error. Er zijn zoveel merken binnen handbereik dat de consument niet weet wat kiezen. Het is de kunst om in een oogopslag te laten zien waar jouw merk voor staat.

 

En wat is je ambitie met het label?
Komende jaar gaan we vooral focussen op events en collabs met andere brands. Vanaf september willen we graag internationaal beginnen kijken en onze pijlen eerst en vooral op Nederland richten. We merken dat ons verhaal en onze collectie daar wel aanslaat en dat er daar een grote vraag is naar sportkledij.

Momenteel is de collectie er enkel voor vrouwen, komen wij mannen ook aan de beurt?
Dit sluiten we zeker niet uit. Wij krijgen deze vraag bijna dagelijks binnen dus het zou dom zijn van hier niet naar te luisteren. Hoe we dit zouden aanpakken is nog een volledig ander verhaal.

 

Om af te sluiten: wie zijn je voorbeelden en welke merken triggeren jou?
Door met RectoVerso bezig te zijn ben ik mij heel hard beginnen verdiepen in de Belgische merken en heb ik zo ontdekt dat wij echt een immens aanbod hebben aan toffe kwalitatieve Belgische labels, waar -raar maar waar- vaak vrouwen achter staan. Zo denk ik aan Filles A Papa, Valentine Witmeur Lab maar ook onze “concullega’s” 42I54 sport en Pure by Luce kijk ik enorm naar op. Zoals hierboven gezegd bevind ik mij in een luxe-situatie en heb ik het vaak al moeilijk, dit doet mijn respect voor deze vrouwen die het echt volledig zelf uit de grond stampen alleen maar toenemen. Verder ben ik ook heel hard onder de indruk van de mannen bij Suspicious Antwerp. Hoe zij op zo een korte tijd zo een merk op de markt hebben gebracht, chapeau! Zeker als je weet dat ze nog maar net van de schoolbanken kwamen!

Die rekels kennen we! Camille, bedankt om in je drukke bestaan even tijd voor ons uit te trekken en we wensen je nog alle succes. Meer weten over RectoVerso? Neem een kijkje op de site en volg het label op Instagram!

  • Kevin Stickens

    Redacteur

    Founder van The Cult of Content een contentmarketing bureau uit Antwerpen. Vader van 3 kids, levensgenieter en fijnproever. Stichter en redacteur van Whatmatters.

You May Also Like

Blouson Noir: jassen zonder gezeik

Een jas, zonder al te veel poespas of gemekker? Wij zijn toch geen vrouwen! ...

WTF? Pizza Hut lanceert schoen dat pizza bestelt én TV op pauze zet!

Veel zotter moet het niet worden! Vorig jaar kwam Pizza Hut met een sneaker ...

Puma x Bobbito: 50 jaar suède eer je zo!

Londen was even the place to be!  Aan uitnodigingen geen gebrek op onze redactie ...

Hosting door Fraai