Whatmatters Roadtest : Fiat 500X (1.0) FireFly

Een vurig vliegje 

Een facelift én nieuwe motoren. Zo werd de nieuwe Fiat 500X aangekondigd en wij mochten hem als eerste al eens ontdekken in het ondergesneeuwde Turijn. Daar we ook buiten de bergen en het verre Italië deze wagen wel eens aan de tand wilden voelen, kregen we hem een week mee om hem ook in Vlaanderen, gekend om zijn files, kasseien en vooral erg slechte wegen, proefondervindelijk te leren kennen.

Hoe verhoudt hij zich tot de concurrentie?
Met 120 pk en 190 Nm moet de 1.0 FireFly op papier niet verlegen zijn tegen gelijkaardige wagens van onder andere Ford, Hyundai, Kia, Renault, VW, Opel en ga zo maar eventjes door. De 1.0 is gekoppeld aan een manuele en perfect gespreide zesbak. In vergelijking met zijn concurrenten blinkt hij uit in vinnigheid en geruisloosheid en dat kunnen we appreciëren.

Een groot dosis fungehalte en snelheid…het zit in het DNA van Italianen en dat merk je. Dit heeft helaas ook zijn keerzijde. Ok, we zijn niet bepaald de rekels die makkelijk het voetje van het pedaal lichten maar met een gemiddeld verbruik over een week van 8,3L komen we wel ver boven het normverbruik van 5,8L/100 km. En laat duidelijk zijn dat wij, aangezien wij in een gat in De Kempen wonen, veel de autostrade nemen en dit karretje wel grote dorst heeft.

Naar het interieur dan. Dit heeft een stevige opfrisbeurt gekregen en is echt wel geherwaardeerd. Beter afgewerkt, kwalitatiever en alles oogt een pak mooier. Ook op technologisch vlak is er vooruitgang geboekt. Het UConnect multimediasysteem met touchscreen kreeg er enkele functies bij. Wij blijven echter wel sukkelen met de navigatie. Enkel naar de dorpskern rijden lukt ons niet. Om één of andere reden moeten we altijd een straat intikken. Een probleem dat we ook al mochten ervaren in de Abarth en de Fiat 124. Gelukkig blinkt België uit in Dorpstraten en Stationsstraten en is er niet echt een probleem. Een keer het intructieboekje lezen kan natuurlijk ook wonderen doen…leg de schuld dus maar bij ons.

Conclusie:
De 500X is net als zijn kleine zusje, de 500, vooral gemaakt voor de vrouwelijke klanten van deze Italiaanse constructeur. Mannen zullen in dit kaliber eerder gaan voor de iets stoerdere vloot bij Jeep (Renegade) wat niet wegneemt dat deze 500x een waardig alternatief is.

tcoc

You May Also Like

Vergeet Mustang en Jaguar, hier is de GFG Kangaroo

Wat een beestenboel… Dat wagens wel eens een naam van een beest krijgen is ...

Offroad met Ducati 1199 Panigale S

Als je op zoek bent naar een offroad racemonster dank je niet zo snel ...

Vrolijke jongens van The Grand Tour testen nieuwe McLaren Senna

Jeremy Clarkson heeft direct een knaller om het seizoen te openen… Het derde seizoen ...

Hosting door Fraai