Zeventig jaar geschiedenis en overwinningen : Happy Birthday Abarth !

Atijd fun met deze Italianen…

Abarth en Whatmatters is altijd een match gebleken. Talloze keren hebben we ons als geamuseerd met de Italiaanse sportkarretjes. Denk maar aan de 595 Pista, gebaseerd op de Fiat 500, of de 124 GT Spider, gebaseerd op de Fiat 124. Deze karretjes zijn de laatste creaties in ondertussen al 70 jaar succes. We geven een paar feiten op een rijtje…

– Carlo Abarth (1908-1979) stichtte Abarth & C. op 31 maart 1949 en legde daarmee de basis van een ware legende op het vlak van stijl en prestaties, uitgedrukt in recordwagens, revolutionaire tuningkits en legendarische wedstrijden.

– Tien wereldrecords, 133 internationale records en ruim 10.000 circuitzeges. Die lange reeks van successen wordt gebruikt om technologische oplossingen in de extreemste omstandigheden te testen voor ze hun weg vinden naar de standaardproductie.

ABARTH SPIDER 1080P 3 from Etvonweb on Vimeo.

 

Abarth viert deze bijzondere mijlpaal met het nieuwe ‘70th Anniversary’-gamma. Dat onderscheidt zich aan de buitenkant door een specifiek logo dat alle auto’s ingeschreven in 2019, uniek en exclusief maakt.

Andere nieuwigheden die de zeventigste verjaardag in de verf zetten, zijn de nieuwe 595 esseesse, geïnspireerd op de legendarische tuningkit uit de jaren zestig, en de beperkte reeks 124 Rally Tribute die de zeges van het afgelopen seizoen viert.

De raceversie van de Abarth 124 Rally 2019, die werd opgefrist om zijn positie als te kloppen auto in de R-GT-klasse te bevestigen, vierde enkele dagen geleden haar debuut. Ze brengt hulde aan de zeges van het model in het Europese R-GT-kampioenschap 2018 en de FIA R-GT Cup 2018, die wordt beschouwd als het Wereldkampioenschap voor Gran Turismo-wagens.

Het verjaardagsfeest wordt ondersteund door een recordverkoop in Europa: Abarth bracht in 2018 bijna 23.500 auto’s aan de man, een groei met 36,5 procent tegenover 2017.

Over enkele dagen mag Abarth zeventig kaarsjes uitblazen. Deze mijlpaal in de autosport is opnieuw een record van het Italiaanse merk, dat fans uit de hele wereld meer dan ooit aan het dromen zet. Bij de viering van deze verjaardag worden de onschatbare mensen, de sportieve successen en het technologische erfgoed van Abarth opnieuw in de kijker gezet en versterken we de onlosmakelijke band tussen verscheidene generaties van klanten, die net als de oprichter van het merk op zoek zijn naar maximale prestaties, een hoogstaand vakmanschap en een constante technische verfijning.

“Door de belangrijke episodes uit de geschiedenis van Abarth te vertellen, laten we ons publiek opnieuw kennismaken met de recordwagens, de revolutionaire tuningkits en de legendarische races die de technologische vooruitgang en autosportsuccessen van het merk mogelijk hebben gemaakt”, aldus Luca Napolitano, hoofd van de EMEA-zone voor de merken Fiat en Abarth. “Dat alles drukte zijn stempel op het verleden en heden van Abarth, net als het engagement en de trots van de mensen die in de loop der jaren in de fabrieken en kantoren en op de racecircuits hebben gewerkt. Voor de ingenieurs en technici van het merk met het schorpioenlogo zijn die races echter niet alleen een bron van sportieve successen, maar ook een testpiste, waar de innovatiefste technologische oplossingen in de extreemste omstandigheden worden getest alvorens ze hun weg vinden naar de straatlegale Abarth-modellen. Zo kunnen we onze klanten verwennen met de absolute top op het gebied van prestaties, veiligheid en betrouwbaarheid.”

Dat is een van de geheimen achter de vitaliteit van het merk, die mensen blijft fascineren, getuige daarvan de recordverkoop in Europa vorig jaar: met bijna 23.500 nieuw ingeschreven wagens presteerde Abarth 36,5 procent beter dan in 2017. In sommige markten zijn de cijfers nog indrukwekkender. Zo vestigde Abarth zijn nationale record in het Verenigd Koninkrijk: 5.600 verkochte wagens, goed voor een groei van 27 procent. En ook in Spanje (1.450 wagens) ging het merk er met 27 procent op vooruit. En dat is nog niet alles, want de fanbasis groeit met een duizelingwekkend tempo aan: er zijn al meer dan 110.000 fans geregistreerd in de gemeenschap ‘Abarth Scorpionship’.  Het enthousiasme onder de fans blijft groeien na de opmerkelijke resultaten van de Abarth 124 rally, die dit jaar na een seizoen boordevol successen in alle nationale en internationale rallykampioenschappen werd vernieuwd door voort te bouwen op de ervaring opgedaan tijdens de eerste twee raceseizoenen en de voortgezette ontwikkeling door het Abarth-team. De doelstelling is eenvoudig: de auto aan de top van de R-GT-klasse houden.

 

De ‘70th Anniversary’-uitvoeringen van de Abarth 595 en Abarth 124 zijn aan de buitenkant herkenbaar aan een speciaal logo dat de auto’s uit 2019 uniek en exclusief maakt. Ze werden gelanceerd om de autosportsuccessen en de mijlpaal in de geschiedenis van het merk te vieren. De festiviteiten gingen door op het recente autosalon van Genève, met de voorstelling van de nieuwe 595 esseesse – eveneens getooid met het feestlogo – en de beperkte reeks 124 Rally Tribute, waarvan slechts 124 exemplaren zullen worden gebouwd.

Kortom: de festiviteiten voor de zeventigste verjaardag van Abarth voeren ons terug naar de wortels van de legende, om te begrijpen waar het merk vandaan komt en hoe de onnavolgbare persoonlijkheid, die de auto’s met het schorpioenlogo onmiddellijk herkenbaar maakt op de weg, tot stand is gekomen.

1949-2019 – De eerste zeventig jaar van het merk met de Schorpioen

De legende van het merk met de Schorpioen gaat terug tot 31 maart 1949, toen Carlo Abarth (1908-1979) samen met piloot Guido Scagliarini de onderneming Abarth & C. oprichtte. Hun eerste auto was de 204 A, die werd afgeleid van de Fiat 1100. Hij trok alle aandacht naar zich toe op 10 april 1950, toen Tazio Nuvolari er zijn laatste race mee won, Palermo-Monte Pellegrino. Sindsdien rijgt de geschiedenis van Abarth de racerecords en industriële topprestaties aan elkaar, steeds conform de filosofie van de stichter om maximale prestaties, vakmanschap en voortdurende technische verfijning met elkaar te verenigen.

De boeiende carrière van Carlo Abarth begon echter niet met auto’s, maar met motorfietsen. Op twintigjarige leeftijd behaalde hij zijn eerste overwinningen op een Motor Thun, en het volgende jaar bouwde hij zijn eerste gepersonaliseerde motorfiets onder de merknaam Abarth. Helaas moest hij zich na een wedstrijdongeval in Linz terugtrekken uit de motorsport. Hij stopte echter niet met racen en nam deel met zijspannen, een voertuig dat hem heel wat faam opleverde dankzij exploten zoals de race tegen de Oriënt Express… die hij uiteraard won. Een tweede ernstig ongeval in 1939 dwong hem echter om zich definitief terug te trekken uit de racerij. Dat betekende een nieuw begin voor Carlo Abarth. In 1945 verhuisde hij naar Merano en werd hij een volwaardige Italiaanse burger. Na een korte ervaring bij Cisitalia richtte hij in 1949 Abarth & C. op met als doel raceactiviteiten aan te vullen met de productie van zijn befaamde tuningkits, die het vermogen, de snelheid en de acceleraties van seriemodellen naar een hoger niveau tilden. Belangrijke onderdelen van deze kits waren de uitlaatpijpen, die doorheen de jaren een waar icoon van de Abarth-stijl zijn geworden. Op nauwelijks enkele jaren tijd verwierf Abarth & C. wereldfaam. Tegen 1962 produceerde de onderneming 257.000 uitlaatpijpen, waarvan 65 procent voor de export was bestemd.

De onderneming bereikte het toppunt van haar succes eind jaren vijftig en in de jaren zestig. Een voorbeeld? Met een Fiat Abarth 750, ontworpen door Bertone, verbrak het merk in 1956 het uithoudings- en snelheidsrecord. Op 18 juni verbrak hij het 24 urenrecord op het circuit van Monza, door 3.743 kilometer af te leggen met een gemiddelde snelheid van 155 km/u. En tussen 27 en 29 juni behaalde hij op hetzelfde circuit nog diverse andere records: de 5.000 en 10.000 kilometer, de 5.000 mijl en de 48 en 72 urenrecords. Dezelfde wagen werd door Zagato ontworpen in twee verschillende versies: de Fiat Abarth 750 Zagato (1956) en de Fiat Abarth 750 GT Zagato (1956). De prestaties van de wagen kwamen ook Franklin Delano Roosevelt Jr. ter ore en de zoon van de Amerikaanse president haastte zich persoonlijk naar Italië om er een exclusiviteitscontract voor de distributie van deze voertuigen te ondertekenen bij Abarth.

In 1958 leverde Abarth een echt meesterwerk af met de nieuwe Fiat 500, waarbij het kleine nutsvoertuig een ingrijpende transformatie onderging om zijn potentieel te maximaliseren. In datzelfde jaar intensiveerde het merk zijn partnerschap met Fiat, toen Fiat zich engageerde om Abarth cashprijzen toe te kennen op basis van het aantal zeges en records dat het team behaalde. Die overeenkomst legde de basis voor een indrukwekkende reeks van zeges: tien wereldrecords, 133 internationale records en meer dan 10.000 zeges op het circuit. De legende bleef groeien en werd een waar begrip. In de jaren zestig beleefde Abarth gouden tijden. ‘Abarth’ werd een synoniem voor snelheid, moed, prestaties en ontwikkeling. En de lijst met voertuigen die de naam Abarth een plaats hebben gegeven in de racegeschiedenis is lang: van de 850 TC, die op alle internationale circuits – inclusief de Nürburgring – zegevierde, over de Fiat Abarth 1000 Berlina tot de 2300 S, die ondanks miserabele weersomstandigheden een fabelachtige reeks van records neerzette op het circuit van Monza. 


In 1971 werd Abarth volledig overgenomen door de Fiat-groep en kreeg de legende een vervolg met de Fiat 124 Abarth, die in 1972 en 1975 de Europese titel won, de 131 Abarth, wereldkampioen rally in 1977, 1978 en 1980, en de Ritmo Abarth. Helaas stierf Carlo Abarth op 24 oktober 1979, onder het sterrenbeeld van de schorpioen, waaronder hij ook geboren was en waarop het logo van zijn wagens was gebaseerd.

In 2008 kreeg het glorieuze verleden een nieuw vervolg toen het merk opnieuw werd gelanceerd met een nieuw gamma voor autosportliefhebbers, zoals de Abarth Grande Punto (2007) en de Abarth 500 (2008). Ook de tuningkits voor verschillende modellen kwamen terug en de naam verscheen op de racewagens Abarth Grande Punto Rally Super 2000 en Abarth 500 Assetto Corse. Sindsdien werden er aan sneltempo nieuwe modellen gelanceerd: de Abarth 695 Tributo Ferrari (2010), de Abarth 595 Yamaha Factory Racing (2015), de Abarth 695 Biposto Record (2015), de Abarth 695 Rivale (2017), de Abarth 124 spider (gelanceerd in 2016), de Abarth 124 GT en het nieuwe Abarth 595-gamma (allebei geïntroduceerd in 2018). En vandaag leeft de legende van de Schorpioen voort in de Abarth ‘70th Anniversary’-uitvoering van de Abarth 595 en Abarth 124, alsook in de gloednieuwe Abarth esseesse 595 en Abarth 124 Rally Tribute.

 

tcoc

You May Also Like

Range Rover komt met nieuw model…de 'Velar'!

Als we onze nieuwsgierige postduif mochten geloven waren ze bij Land Rover al even ...

Whatmatters Roadtest: New Abarth 595 Pista, onze geknipte speelkameraad

Het geknipte speelkameraadje voor stoere jongens We hadden ooit al eens het genoegen een ...

Pensioengerechtigde Corvette mag nog één keer schitteren tijdens Indy 500

Een afscheid door de grote poort… En dat mag een basismodelletje zijn… Hoewel basis? ...

Hosting door Fraai