INTERVIEW: Whatmatters werd gestrikt door Comme les Loups

Eerlijkheidshalve moeten we toegeven dat we meestal casual de dag door komen op de Whatmatters-redactie. Een strikje, houden we dan ook voor bijzondere gelegenheden. Recent hebben we ons Zara strikje bedankt en ingewisseld voor een stijlvol exemplaar van het Belgische label Comme les Loups. Gelijk ook een reden om met de oprichter van dit strikken- en dassen label een kort interview te houden.

Isabel, vanwaar die bijzondere passie voor strikken, dassen en pochetten?

Zeer goede vraag. Comme les Loups komt eigenlijk niet voort vanuit een grote passie voor klassieke herenkledij. Wellicht is het daarom dat onze strikken en dassen zijn zoals ze zijn: niet volgens de standaard. Ongeveer 5 jaar geleden was ik voor mijn vriend op zoek naar een mooie strik of das voor bij zijn kostuum. Iets met een mooie kleur, niet te oubollig, niet cliché of kinderachtig, iets met eenzelfde verfijning als het jurkje dat ik zou aandoen. Dat bleek onvindbaar. Bovendien had ik al van kindsbeen af een passie voor het werken met mooie en luxueuze stoffen. Een klein accessoire zoals een strik, waar je niet veel stof voor nodig hebt, bleek ideaal om kleine stukken luxueuze stof om te zetten in een stijlvol ‘statement piece’.

God zij geprezen! Sta jij alleen in voor het label?

Het idee kwam van mezelf en mijn vriend tijdens een wandeling. Al ben ik zelf de hoofdpersoon achter het merk (ontwerpster, ceo, van creative director tot boekhouder), mijn vriend is nog steeds mijn raadgever bij moeilijke beslissingen. Hij is bovendien de poëet achter de namen van de strikken. Daarnaast werken we samen met ateliers in België en Frankrijk voor de productie. Albina, de hoofdnaaister in het atelier in Brussel leidt de productie van de strikken in goede banen. In Frankrijk is er een ervaren groep naaisters die de dassen in elkaar zet.

Initieel deed ik de productie van de strikken ook zelf, maar dit werd al snel te veel. Specifieke orders, kleine bestellingen via de webshop en de prototypes maak ik wel nog steeds zelf. Ik vind het heel belangrijk dat ik zelf de pijnpunten weet in de productie, de aandachtspunten bij elke stof.

Een bevlogen onderneemster dat is duidelijk. Nu er zijn ondertussen wel meer labels die inzetten op strikjes, waarmee onderscheiden jullie zich?

Het grote verschil met andere strikken en dassen zit in de stoffen. We proberen weg te blijven van de typische glanzende strikken- en dassenstoffen, al zitten er ook een paar meer klassieke stoffen in onze collecties om het assortiment te vervolledigen. Onze focus ligt op veel verschillende kleuren, verrassende patronen, een grote variatie mooie stoffen met net dat tikje meer. Elegante nonchalance.

Daar kunnen we ons volkomen in vinden! Isabel, je hebt al wat uitgebouwd, maar waar ligt je ambitie nog?

Onze ambitie wordt telkens bijgesteld. Ik ben zelf nogal ongeduldig, waardoor ik niet altijd even geduldig kan omgaan met verwachtingen die niet meteen werkelijk worden. Het was bijvoorbeeld onze ambitie om internationaal in een aantal grote multi-merken webshops en department stores te verkopen. Het heeft even geduurd, maar net op het moment dat ik te ongeduldig begon te worden, hapten er plots 2 winkels toe.

We zijn al een aantal jaren aan het timmeren aan een internationaal cliënteel, maar zetten nu pas echt internationaal voet aan de grond. Vandaar dat we niet meteen gaan inzetten op een hele resem nieuwe producten. Onze klanten verwachten een specifiek product, zeer goed uitgewerkt, met af en toe een kleine verrassing binnen dit segment. We moeten de komende seizoenen dan ook vooral zien dat onze communicatie sterker wordt, en dat we ons verhaal beter vertellen zodat we echt een sterk merk kunnen neerzetten. Maar wie weet zeg ik binnen 6 maanden iets helemaal anders. Met een modemerk is het altijd ook wat trial and error. Al blijf ik erbij dat het overhaast introduceren van nieuwe producten soms je initiële opzet eerder kan verwateren dan versterken.

Gelukkig hoeven wij enkel maar interviews af te nemen en stukjes te schrijven! Dus internationaal wil je verder doorgroeien?

We hebben een klein product dat inzet op exclusiviteit. Het is dan ook nooit onze ambitie geweest om in elk Vlaams dorp een shop te hebben. Daarom hebben we van in het begin ingezet op internationale verkooppunten. We hadden al een paar kleine shops in het buitenland, maar pas bij het 6de seizoen op de internationale markt durven de grotere spelers de stap te zetten. Nu kunnen we met veel trots zeggen dat je ons kan vinden bij toonaangevende winkels in Londen en Parijs. Voor het komende seizoen komen daar nog een aantal wereldsteden bij, maar daar wil ik nog niet te veel over kwijt. Het buitenland blijft – naast onze Belgische klanten – dus zeker de ambitie. Ik ben er zeker van dat er ook buitenlandse tailors zijn die op zoek zijn naar hedendaagse strikken en dassen die luxe combineren met eigenzinnigheid.

Moesten we ze tegen het lijf lopen, we zullen het doorgeven. Moeten we uit het bovenstaande begrijpen dat je bewust kiest voor een aantal geselecteerde verkooppunten?

Bewust en onbewust. In België zijn er 12 fysieke verkooppunten, wat zeker niet weinig is. Er zouden meer verkooppunten mogen zijn, maar niet eender welke shop is de juiste shop. Onze producten zitten in een redelijk hoog segment, waardoor de klik tussen de stijl van de winkel en onze producten er echt wel moet zijn. Luxueuze maatpakken vind je vaak in een heel traditioneel kader, wat niet meteen matched met Comme les Loups.

Al zit er verandering in deze markt. Het succes van Café Costume is daar een voorbeeld van. Jonge mannen dragen vandaag nog zelden maatpakken voor hun werk. Als ze al een maatpak dragen, is het meestal voor speciale gelegenheden. Dit pak moet hun persoonlijkheid weerspiegelen en net dat tikje meer hebben. Voilà, daar is onze man: De man die ‘bijna’ nooit een das draagt.

Voilà, meteen de reden waarom we fan zijn! Isabel, keep up the good work!

Wil je zelf een das of een strik op de kop tikken? Dat kan online, maar je vindt er uiteraard ook de verkooppunten als je liever eerst de stoffen betast!

tcoc
  • Kevin Stickens

    Redacteur

    Founder van The Cult of Content een contentmarketing bureau uit Antwerpen. Vader van 3 kids, levensgenieter en fijnproever. Stichter en redacteur van Whatmatters.

You May Also Like

Whatmatters city t(r)ip: Marrakech!

Eén van de favoriete steden van uw redacteur? Marrakech, zonder twijfel! De stad waar ...

Airbus pakt uit met een razendsnelle helikopter!

Airbus, die kennen we natuurlijk van de vliegtuigen, maar wist je dat ze ook ...

Deze 4 modetrends in 2019 mogen mannen niet missen

Dit jaar heeft voor modebewuste mannen een aantal spannende ontwikkelingen in petto. Ontdek hoe ...

Hosting door Fraai