Whatmatters Roadtest: Abarth 124 GT

‘Wat Als?” Je een MX5 of Fiat 124 Spider nog meer pimpt…

Dan heb je een Abarth 124. Gooi daar dan nog een hard dak, volledig opgetrokken uit koolstofvezel bij, wat extraatjes als een pruttelende Monza-uitlaat en je hebt een Abarth 124 GT, tevens een hommage aan de Abarth 124 Rally die een hardtop kreeg opdat het verblinding door de zon zo kon voorkomen.

Wat is het verschil tussen de Abarth 124 en de Abarth 124 GT?

1 De GT heeft een carbon dak dat een zestien kilo extra op de teller zet
2 De velgen (OZ-Racing) maken het gelukkig 3 kilo per stuk lichter (12 in totaal dus)
3 Je nog altijd je lief topless krijgt als je zes bouten los schroeft.

En verkiezen we nu een Abarth 124 of een 124 GT? Wel, qua rijervaring moeten we het antwoord schuldig blijven want de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we enkel die laatste aan een test onderwerpen…hint hint…

Qua looks zijn we wel overtuigd van het GT concept. Daar het in België ook meestal geen cabrio-weer is, vinden we het prima om over een stoer koolstoffen dak te beschikken. Enig nadeel…snel haar, ja voor ons is het een dame, topless met de haren in de wind gooien is er niet bij. Nog een nadeel, het opgeschroefde dak maakt een licht klappend lawaai zodra je wat hobbeltjes neemt. Laat onze Belgische wegen niet direct een voorbeeld zijn aan effenheid en je weet dat je na een paar uurtjes bollen een suis in je oren krijgt. En misschien nog een laatste nadeel…onze portefeuille. Voor een GT-versie betaal je al snel 6.950 Euro meer dan de ‘standaard’ Abarth 124. Niet weinig.

Zijn er dan ook voordelen? Tuurlijk! Het geluid is fantastisch en je wordt gezien. Tijdens ons shopping-tripje naar Maastricht werden we in de straten van deze pittoreske Nederlandse stad aan de Maas constant nagekeken en nagewezen. Dat je dan bewust een paar keer de motor extra laat grommen en pruttelen, werd op applaus getrakteerd. Je hoeft dus geen Ferrari van 250.000 Euro bij te hebben om bekijks te hebben. Deze Abarth geeft met zijn 41.450 (of tweeduizend meer voor de automaat) hetzelfde effect.

Onderhuids is er geen verschil. Zo heeft deze GT dezelfde 170 pk sterke 1.4 MultiAir motor aan boord. Eentje die dit licht karretje vooruit stuwt en speels en doeltreffend door de bochten jaagt. En daar is het ons om te doen…het gevoel van rijden. Of we er zelf dik 40.000 Euro voor over hebben, laten we even in het midden en over aan onze boekhouder maar dat je er veel plezier mee beleeft is een zekerheid. Zeg dat die verdomde rekels van Whatmatters het gezegd hebben.

Credits: Whatmatters

tcoc

You May Also Like

Saroléa, wie heeft er een Tesla nodig?

Elektrische motorfietsen associëren we bij Whatmatters nu niet onmiddellijk met hip én cool. Nu ...

Als een easy rider Antwerpen stad door!

Scooters en onderstaande redacteur, dat valt hoogstens een verstandshuwelijk te noemen. Met mijn allereerste ...

Jubileum editie (25e seizoen) Top Gear wordt om van te smullen!

Ok, voor de echte fans is Top Gear gestorven met het verdwijnen van Jeremy, ...

Hosting door Fraai