Whatmatters Roadtest: New Abarth 595 Pista, onze geknipte speelkameraad

Het geknipte speelkameraadje voor stoere jongens

We hadden ooit al eens het genoegen een Abarth 595 Pista aan de tand te voelen, een vuurrood exemplaar dat zich ook wel eens, mits de juiste weersomstandigheden, dakloos kon voortbewegen. Wat we ons ervan herinneren? Tof karretje dat ondanks het een veredelde straatraceversie van een Fiat 500 is, onnoemlijk veel ogen trok, alleen al om het geluid dat deze kleine krachtpatser produceert. Ondertussen is de Abarth 595 Pista wat geüpdatet, heeft hij nieuwe kleurtjes gekregen en krijgen we deze keer eentje mee met een vast dak. Sowieso een garantie voor alweer een weekje fun!

En met het feit dat we deze Abarth 595 Pista een wolf in een schapenvacht vinden werd het tijd om dat schapenvachtje te laten knippen. Geknipte kerel hiervoor is onze eigenste kapper, Roel Melis, die met zijn Ground Zero Barbershop door het leven mag gaan als de meest stoere barber van De Lage Landen. Waren het de kleuren, was het het geluid of toch eerder het meer stoere uiterlijk? Hij was fan!

Rijden maar! De Pista, Italiaans voor circuit, frist ons geheugen snel op. We hebben het karretje gemist en om één of andere reden vinden we het nog sensationeler dan de eerste testritten die we er afgelopen zomer mee hadden gedaan. Waar we toen geen vat hadden op de heerlijk te horen plofjes van de brullende 4-uitgangs ‘Monza’-uitlaat in ‘Sport-stand’, knalt deze nu met de frequentie van een Baviaan met goesting…altijd dus. Goed gedaan van de Italiaanse ingenieurs.

Het rijgedrag van deze met een 1.4 T-Jet aangedreven turbo met 160 hinnikende paardjes aan boord was uiteraard nog hetzelfde. Zo snokt dit klein monstertje nog altijd in 7 seconden naar honderd en herneemt hij gelijk een speer. Over koppel geen gebrek dus.

Binnenin krijgen we een nog sportievere look te zien. De ergonomische sportzetels, Sebalt-seats, die we ook kennen uit een Ferrari of McLaren, zorgen ervoor dat je lekker strak zit en dat de G-krachten, die je trouwens ook kan volgen op je dashboard, je niet doorheen het hele voertuig slingeren. Topmateriaal.

Zien en gezien worden. Net als vorige zomer kijken mensen op, steken ze hun twee duimen in de lucht en wuiven andere Abarth-rijders met een hand als je ze tegenkomt. Je voelt je al snel één in deze community vol grommende stevigere 500’tjes. En stevig kan je doortrekken in het verbruik. Met een testverbruik van 9L/100km tikten we deze keer iets minder zuinig af maar mogelijk zitten daar de extra duwtjes op het gaspedaal op zoek naar de plofjes er voor iets tussen. Mochten we hierdoor meegewerkt hebben aan de klimaatopwarming, sorry, het was sterker dan onszelf. Het normverbruik volgens de constructeur ligt trouwens op 6L/100km. Zij die hierin slagen, raden we over te stappen op een instap Fiat 500 want dat betekent dat je met deze Abarth niet rijdt zoals je hoort te rijden met een Abarth.

Ons spiksplinternieuw testmodel, slechts 1000km op de teller, tikt af op 21.000 euro, wat gezien het fun-gehalte, de prestaties en opties niet verkeerd is. Ok, misschien niet als eerste wagen binnen een gezin, maar als tweede auto of voor een jonge kerel of jongedame die wel eens iets anders wil en gezien wilt worden, is dit een waardige makker die je met plezier overal naartoe zal voeren.

Conclusie…De Abarth 595 Pista bevestigt.

 

tcoc

You May Also Like

Deze Jeep Wrangler is voor echte venten!

Een beest op 4 wielen…   Waar is de tijd dat Jeep nog dé ...

De Audi TT Clubsport Turbo: een geslaagde hommage!

Mogen wij de Audi TT nog altijd één van de meest onderschatte sportkarretjes vinden? ...

Whatmatters Roadtest: Tesla Model X 100D

Tesla is all over the news. Het bedrijf van superondernemer Elon Musk en vooral ...

Hosting door Fraai