Have you hugged your foot today?

Nike heeft vele gewaagde modellen uitgebracht. Al helemaal voor zijn tijd, was de Huarache een van deze modellen. Dat gewaagd iets goeds is heeft het merk wederom bewezen; de Nike Huarache, uitgebracht in 1991, is nog steeds overal op straat te zien.

Het model, ontworpen door Tinker Hatfield, moest dienen als een hardloopschoen. Na verschillende overwinningen op de sneakers bleven ze niet onopgemerkt. Voor veel sneakerheads was het liefde op het eerste gezicht en in no-time waren de schoenen overal uitverkocht. De Huarache was een compleet nieuw design en dat maakte het extra speciaal. Gelukkig werd Nike rond deze tijd bekend met ‘Retro-ing’: schoenen die zo’n ongelooflijk succes waren als de Huarache kregen nieuw leven ingeblazen en werden na enkele jaren opnieuw uitgebracht.

Dit gebeurde ook in 2014. Na een relatieve stille periode maakte het model een comeback. Tevens kwamen er nieuwe edities. Onder andere de Nike Air Huarache werd erg geliefd. Deze editie had naast de ‘normale’ uitrustingen ook een air unit verwerkt in de zool. Aan geavanceerde toegepaste technieken geen gebrek dus. Vandaag de dag is de schoen werkelijk in alle mogelijke kleurencombinatie te krijgen. Dat maakt het erg lastig om niet een model te vinden die bij je past. Bij sportshowroom is jouw favoriete Nike Huarache zo gevonden.

Voor de hardloopschoen heeft de ontwerper zich door een andere sport laten inspireren. Namelijk waterskiën. Onder de industriële constructie van de sneaker zit een sok. Deze sok lijkt erg veel op het materiaal en de fit van een wetsuit. Dit in combinatie met de steun en support van de zool maakt de Huarache een uitzonderlijk comfortabele schoen om op te lopen. De slogan was niet voor niets ‘Have you hugged your foot today?’.

In de hedendaagse sneakerscene draait alles om uitdagen, statements en extremen. Het is alsof Tinker het in 1991 al wist want de Huarache voldoet aan al deze criteria. Het maakt de schoen na alweer bijna 30 jaar nog steeds een enorm succes. Artiesten, topsporters en entertainers worden regelmatig gespot met het model. Waag jezelf aan een editie van de Huarache en wordt versteld van de mogelijkheden die de schoen te bieden heeft.

  • Kevin Stickens

    Redacteur

    Founder van The Cult of Content een contentmarketing bureau uit Antwerpen. Vader van 3 kids, levensgenieter en fijnproever. Stichter en redacteur van Whatmatters.

You May Also Like

Go Lads! Lui zijn is goed voor het milieu!

De volgende keer je met je lamme kloten heel de dag in de zetel ...

Whatmatters Vacature-tip: 80 dagen gin zuipend de wereld rondreizen

Wij zijn niet verantwoordelijk voor permanente leverproblemen! Tenzij je een cafébaas bent, is werken ...

Coole retro speakers van JBL

JBL is een naam als een klok. Al jaren produceren ze kwalitatieve audio. De ...

Hosting door Fraai