Whatmatters Roadtest: Alfa Romeo Q4 Stelvio (2.0L Turbo 280PK)

Een killer!

De tijd dat we bij een Alfa Romeo denken aan flikkerende lampjes is voorbij. Waar we vroeger thuis nog een geweldig uitziende 147 (letterlijk meer) in de garage hadden staan, zegt het iconische merk ondertussen de betere wagens te maken. Meer nog, ze claimen met de Stelvio zowaar de best rijdende SUV in zijn klasse te hebben gemaakt. Grootse woorden met concurrenten als de Jaguar F-Pace, Audi Q5, BMW X3, Volvo XC60, Mercedes GLC of zelfs de Porsche Macan. Hoogtijd dus om deze SUV eens aan onze rechtervoet voor te stellen. En waren we onder de indruk? We willen nog niet te veel verklappen maar dat we ons hebben geamuseerd is een feit!

Eerste leuke verrassing dat de heren van FCA voor ons in petto hadden was het model. We kregen met de tweeliter turbo Q4 die zo’n 280 paardjes uit de benzinemotor perst, de op één na krachtigste variant mee. Met een topsnelheid van 230 km/u en een sprintje in 5,7 seconden naar 100 moet hij niet zo zot veel onderdoen voor zijn krachtigste broertje, de Quadrifoglio.

De tenen van onze rechtervoet begonnen al snel te tintelen.

Esthetisch gezien is de Stelvio een voltreffer en plaatst hij zich moeiteloos op en over zijn concurrenten. Dat de Italianen in Turijn smaak hebben, wisten we al langer en dat uit zich in een prachtige auto, zowel in het koetswerk als in het interieur. Binnenin zien we veel terug uit die andere topper uit het Alfa-gamma, de Giulia. Mooie comfortabele lederen zetels met in de hoofdsteun het logo, stijlvolle knoppen, goed navigatiesysteem en infotainment waar je zonder problemen je iPhone (in ons geval) koppelt aan een voor ons niet te missen Apple CarPlay. Geen nood voor de Huawei, Samsung, Motorola,…gebruikers…ook Android Auto is mogelijk!

Waar wij al erg onder de indruk waren van de rijeigenschappen en dynamiek van de Giulia Veloce, waren wij vooral benieuwd of deze SUV, die zo’n 20cm hoger op zijn poten staat, ons ook kan bekoren. Het antwoord? JA! Zowel in bochten (wij testen altijd de waanzinnig heerlijke oprit van Lille (E34) richting Antwerpen) als in rechte lijn blijft de Q4 Stelvio met zijn vierwielaandrijving, net als de minder hoge Giulia, stabiel en een genot om mee te rijden, en dat kan en mag best sportief zijn.

De achttrapsautomaat is vlot en kan ook manueel bediend worden dankzij heerlijk grote aluminium flippers aan het stuur. Schakelen gaat erg vlot (zeker in D-modus) en je voelt vanaf een eerste druk op het gaspedaal het grote koppel (400Nm bij 2.250 toeren) dat deze SUV op de straatstenen overbrengt. Eén minpuntje, het geluid. Van deze motor verwachten we een beetje gebrul. Het kon natuurlijk ook wel zijn dat het Harman Kardon Audio Pack de buitensound netjes uitgefilterd heeft.

Prijzen starten vanaf €41.300 en de door ons geteste 280 pk Turbo haal je uit de garage vanaf €50.550. Na de optielijst van ons testmodel even te bekijken, tikken we af tegen een dikke €58.000. En als je echt eens zot wil doen, kan je voor de nieuwe B-Tech reeks gaan. Nog mooiere kleuren, net dat tikkeltje meer design. Het onmiskenbare design van de Stelvio krijgt dan een donkerdere en imposantere look met de verdonkerde ruiten, het Dark Gloss radiatorrooster, buitenspiegelkappen, de bi-xenonkoplampen en (optioneel) blitse 20″ zwarte velgen.

We hebben hem even geconfigureerd en tikten af op €62.000 of zowat €20.000 minder dan onze 3 liter dieselslurpende Duitser die we (deze keer met plezier) een week op stal lieten staan.

Conclusie? Wat de inruilwaarde ook zal zijn, afschrijven die Duitser en de knappe Italiaan in de plaats! Maar voor we dit doen, zouden we eerst toch ook eens de echte krachtpatser, de 510PK sterke Quadrifoglio onder onze voet nemen, kwestie van het echte topmodel eens te berijden. Want wees nu eerlijk, willen we dat niet allemaal…een topmodel berijden?


Met dank aan FCA
Foto’s: Whatmatters

You May Also Like

De showbizzdroom van Miss Tatjana Lauwers

We waren te gast in het Casino van Knokke tijdens de finale van de ...

7UP Lemon: dé zomerverfrissing ?!?

Ja, er is Vermouth en ook gin gaat nog mee, maar de zomerse verfrissing ...

Laat deze gin geen familiegeheim blijven

Niet dat we drankorgels zijn bij Whatmatters (alhoewel) maar dit weekend zijn we weer ...