Mercedes-AMG GT 4…een Porsche Panamera killer?

Oorlog maken in Duitsland…

Wie denkt dat Mercedes-Benz in eerste instantie altijd even kijkt naar andere premium-merken en grootste concurrenten als BMW en Audi moet zeker even blijven hangen. Niet op BMW of Audi, wel op de heren uit dezelfde stad Stuttgart wordt nu een frontale aanval ingezet…Porsche. Nadat ze eerder met de AMG-GT de 911 viseerde, richten ze nu met de AMG GT 4, een snelle en sportieve 4-deurs gezinswagen, hun raketten alvast op de Porsche Panamera.

Uiteraard zal niet alleen Porsche hinder ondervinden met deze heerlijke machine, ook Audi zal uit een stevig vaatje mogen tappen met zijn nakende S- en RS-versies van de nieuwe Audi A7 Sportback om de AMG GT 4 af te houden.

Naast plaats voor twee of drie personen (naargelang de configuratie) is er voor het topmodel, de AMG GT 63S 4, onderhuids ruimte voor een dikke AMG 4.0-V8 biturbo, goed voor 639 paardjes en een waanzinnig hoog koppel van 900 Nm. Goed voor een sprintje in 3,2 seconden naar 100 en een topsnelheid van 315km/u. De ‘basisversie’ moet het met zijn 585 paardjes en evenveel koppel ‘slechts’ doen met 310 km/u en in een sprintje doet hij er exact 0,2 sec langer over…soit, zij die optrekken op kasseien weten dat deze straatstenen als ware het kiezeltjes zijn de grond worden uitgetrokken.

AMG denkt ook aan het milieu, en vooral aan je portemonnee en heeft zowaar een systeem gerealiseerd dat een deel van de cilinders uitschakelt tussen 1.000 en 3.250 toeren per minuut om als de omstandigheden het toelaten, de cilinders 1, 2, 3, 5 en 8 uit te schakelen om zo het verbruik te drukken. Netjes toch? Nog groener is natuurlijk de hybride (AMG 53) die met zijn 3L zescilinder in lijn en hybride systeem van 48V een vermogen van 435pk levert, spurt in 4,5 seconden naar 100 en aftikt bij een snelheid van 285 km/u en daar slechts 9,1L/100km voor nodig heeft…2 liter minder dan de niet-hybride versies.

En last but not least is er ook de minst krachtige versie, de De AMG GT 43. Net zoals de 53 kiest hij voor en zescilinder in lijn maar hebben ze de motor wat toegeknepen van 435 naar 367 pk. Ook het koppel daalt van 520 naar 500 Nm. De auto spurt hierdoor 0,4 seconden trager van 0 naar 100 km/u, namelijk in 4,9 seconden wat toch geen slecht cijfer is denken we. Extra voordeel zit hem in de aankoopprijs. Deze laatste tikt af op iets minder dan 100.000€ terwijl de topversie pas start vanaf 169.000€.

Voor de speelvogels onder ons…de GT 4 is een vierwielaangedreven wagen waarbij je de voorwielen kan loskoppelen. Driftkoningen klinkt dit natuurlijk als muziek in de oren. Ook biedt deze AMG GT 4 zes verschillende rijprogramma’s. Slippery, Comfort, Sport, SportPlus, Race en Individual, allen onder controle van het AMG Dynamics (Basic, Advanced, Pro en Master). Voor ieder wat wils dus! Wij wachten alvast het testexemplaar af! Wordt (hopelijk) vervolgd!

You May Also Like

Deze brute Harley-Davidson rijdt op…batterijen (Video)

De Hells Angels, Outlaws, Bandidos en Satudarahs van deze wereld waren nog nooit zo ...

Te koop: Een echte F1 voor jou en twee vrienden

Een koopje… Als je de kostprijs van een huidige F1-wagen in acht neemt…  ...

Jubileum editie (25e seizoen) Top Gear wordt om van te smullen!

Ok, voor de echte fans is Top Gear gestorven met het verdwijnen van Jeremy, ...