De favoriete file-activiteiten van de Belgische automobilist? Vrouwen zingen, mannen vloeken

File en vloeken? Wij kennen er alles van! 

Dagelijks verplaatsen we ons van de Voorkempen naar de Antwerpse koekenstad. Dat dit niet altijd even vlot gaat, hoeven we je alvast niet te vertellen…en zeker niet deze maand. Oktober is dan ook dé filemaand bij uitstek en vorig jaar bleek het zelfs de drukste filemaand ooit in België! Dat we ettelijke uren per jaar in de auto staan aan te schuiven mag duidelijk zijn maar wat doen we dan precies om de tijd te doden?

Uit onderzoek van iVOX in opdracht van Mercedes-Benz bij 1.000 Belgen blijkt dat we vooral naar de radio luisteren (84%), kijken naar andere mensen in de file (55%) en (mee)zingen (40%). Vooral vrouwen hebben zin om hun stembanden los te gooien als ze een leuk liedje op de radio horen (54% tegenover 28% van de mannen). Mannen zullen dan weer eerder vloeken en zich wat sneller opjagen omdat het traag gaat (31% tegenover 25% van de vrouwen). Nog een opvallend weetje is dat slechts 7% van de Belgische automobilisten zijn sociale media (Facebook, Twitter, Instagram…) checkt tijdens het filerijden.

Voyeuristische trekjes?

Het is geen verrassing dat het luisteren naar de radio als populairste file-activiteit naar voren komt (84%) maar dat de tweede plaats wordt weggekaapt door het kijken naar andere mensen in de file, is toch wel opmerkelijk. Maar liefst 55% geeft toe naar de automobilist naast hem of haar (55%) te ‘gluren’ en zowel mannen (53%) als vrouwen (57%) blijken dat voyeuristisch kantje te hebben tijdens het filerijden. De kans is bovendien groot dat de bestuurder naast je aan het zingen gaat (40%), wat de kijkpret alleen maar kan bevorderen, toch? Je hebt ook bijna 1 kans op 3 dat je iemand betrapt op een scheldpartij want 29% vloekt of jaagt zich op. Uit het onderzoek blijkt dat 23% drinkt of eet tijdens de file dus iemand zijn broek zien vol kliederen met mayonaise tijdens het verorberen van een smos kaas behoort zeker tot de mogelijkheden.

Niet zo populair

Bellen (12%), sms’en/whatsappen (11%) en sociale media checken (7%) prijken  – raar maar waar – niet echt hoog op de lijst van onze favoriete file-activiteiten. Uiteraard is er wel een significant verschil tussen de verschillende generaties op dit vlak. Zo geeft 23% van de millenials (automobilisten jonger dan 35) aan te sms’s en whatsappen tijdens de file tegenover slechts 1,6% van de 55-plussers (en tegenover 12% van de automobilisten in de leeftijdscategorie 35-54). De jongste generatie (≤ 34) blijkt ook meer te bellen (20%) en hun sociale media te checken (17%) dan automobilisten binnen de oudere leeftijdscategorieën. Van de 55-plussers zijn er slechts 4% die tijdens het file-rijden bellen en 1% die hun sociale media bekijken. Binnen de leeftijdscategorie 35-54 ligt dit percentage iets hoger met 13% (bellen) en 5% (social media).

Fancy file snufjes

Uiteraard werkte Mercedes-Benz niet zomaar mee aan dit onderzoek. Ze gaan er prat op het fileleed te kunnen verzachten met enkele innovatieve snufjes. Aanschuiven doe je voortaan in klasse want het Energizing-comfortprogramma van de S-Klasse maakt systematisch gebruik van de functies van de automatische airconditioning (zoals de parfumeringsfunctie), de stoelen (verwarming, ventilatie, massagefunctie), de verwarmde oppervlakken alsmede de verlichtings- en muzieksfeer en het stelt je in staat om een specifieke wellness set-up te kiezen die past bij je stemming en wensen. Tijdens die frustrerende files word je met andere woorden volledig ‘zennn’…

Wie zich liever nuttig bezig houdt, kan zijn wagen ook omtoveren tot een mobiel kantoor: met de In-Car Office optie word je onder meer automatisch ingebeld op die belangrijke conference call. Tot slot bewijst ook de gloednieuwe A-Klasse ‘file-proof’ te zijn want het nieuwe intuïtieve en intelligente multimediasysteem MBUX (de Mercedes-Benz User Experience) stelt immers suggesties voor op basis van je gedrag in de auto. Indien je iedere dag rond dezelfde tijd in de file staat en (uit verveling) iemand gaat bellen of om het weerbericht vraagt zal MBUX je dit dankzij de artificiële intelligentie na enkele keren spontaan voorstellen. Met de ingebouwde spraaktechnologie zeg je trouwens gewoon even ‘Hey Mercedes’ en reserveer je alvast een plekje voor vanavond in hét hipste restaurant van de stad. Tijdens al dat fileleed kan jij immers alle fancy eetplekjes rustig vergelijken op basis van recensies, prijsindicaties … Enkel hopen dat je dan nog een hap binnenkrijgt na al dat eten en drinken tijdens het file-rijden.

Wij wachten alvast op een dikke S- of G-klasse om dit eens aan de lijve te mogen ondervinden. En nu maar hopen dat ze dit ook lezen! Wordt ONGETWIJFELD vervolgd!

Foto’s: Unsplash

Tags:

  • Co-founder en het gezicht van Whatmatters dat met humor in zijn pen dagelijks het leven van alle mannen luchtiger maakt met de nodige tips rond Lifestyle, Real Estate, Gadgets,...de heerlijkste bolides onderwerpt aan een roadtest en uiteraard jullie de mooiste babes van het Noordelijk én het Zuidelijk halfrond op jullie loslaat.

Dit vind je misschien ook leuk

Weekendtip 2: Samen met Whatmatters, bier proeven op het North Sea Beer Festival

Bierliefhebbers hebben geen excuus dit weekend. De kinderen worden achtergelaten, de vrouw netjes afgezet ...

De eyecatcher in je mancave? MALFRED!

Of een designbureau uit Limburg dat nieuwe wegen bewandeld, of ons dat interesseert? Tgoh… ...

Adidas Ultraboost 4.0 ‘Deep Burgundy’

Het eerste waar je aan dacht toen je je oogjes opende deze middag? Man, ...

Hosting door Fraai