Whatmatters Roadtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 Veloce (280PK)

Lekker snel en opvallend…

Noem een Alfa Romeo die we in onze garage willen hebben staan en sowieso rolt er naast (uiteraard) een 4C automatisch de Giulia Quadrifoglio over de lippen. We zijn dan ook dikwijls met meer dan twee mensen op stap. Wat houdt ons tegen? De prijzige basisprijs van 83.200€ bijvoorbeeld. Maar wat als er een lekker, iets gemoedelijkere doch supersnelle kleine broertje met een basisprijs van 47.750€ in de showroom komt piepen? Wél, dan zijn we helemaal verkocht! Het broertje? De Veloce!

Veloce, Italiaans voor snel,…een naam die men bij Alfa Romeo wel al vaker heeft gebruikt in zijn rijke geschiedenis. De naam klinkt niet alleen spannend en snel…hij is het ook. Je kan deze Veloce krijgen in twee versies. Een volgens onze groene medemens vervuilende 2,2-liter JTD-diesel, goed voor 210 pk, of met de 2,0-liter turbo-benzinemotor…diegene die wij uitgebreid getest hebben. Ons testmodel levert 280 volbloed paardjes dat aangedreven wordt met een Q4-vierwielaandrijving en altijd gekoppeld wordt aan een achttrapsautomaat. Zo schiet de Misano-blauwe schicht (we raden je geen andere kleur aan!) in iet minder dan 5,2 seconden van 0 naar 100km/u. 5,2? Dan kom je al snel achteraan het rijtje van echte hyper supercars…en dit voor een gewone ‘sedan’.

Deze Veloce is een afstammeling van zijn grotere broer, de Quadrifoglio. Alfa ontwikkelde die laatste en absolute topversie eerst, om dan nadien de minder vermogende mainstream­uitvoeringen op het publiek los te laten. Groot voordeel hieraan is dat de stijfheid, zijn onderstel, grip en besturing perfect uitgebalanceerd zijn.

Een groot voordeel tegenover al die hypercars is dat deze Veloce overal thuis is. Je kan hem zonder problemen op de Nürburgring razendsnel en strak door elk bochtje laten klieven als gezapig over de E313 Antwerpen proberen te bereiken terwijl je in beide gevallen gezien zult worden. Want als er iets ons opvalt is dat ergerlijke middenvakrijders inclusief duivenmelkerspet met de snelheid van een komeet van baanvak veranderen als ze deze blauwe geschelpte in hun achteruitkijkspiegel zien aankomen. Er kan zelfs bij het passeren een duimpje af. Laten we stellen, toch wel een verschil met onze eigen Duitse SUV waar we steevast een middelvinger krijgen. De Giulia Veloce is geliefd…en terecht…

Ook vanbinnen is deze Veloce een toonbeeld van strakheid. Keurig interieur, perfecte sportzetels, groot en duidelijk entertainment-scherm en systeem en waanzinnig grote aluminium flippers aan het stuur die de automaat overrulen en je dus volledig zelf kan laten schakelen. En…in tegenstelling tot bij onze BMW bijvoorbeeld, grijpt de Alfa niet in als je net iets te hoog in toeren gaat. It’s all yours!

Is er dan helemaal geen minpuntje? Toch wel. Zowel in normale als in de dynamische ‘what’s in the name) Dynamic mode blijft hij redelijk stil. Van de dubbele uitlaat aangesloten aan de heerlijke krachtbron verwacht je net iets meer sound om nog meer het gevoel te geven dat je snel gaat. Hoewel je in geen tijd aan 160 km/u zit (sorry arm der wet), gaat de toerenteller nog niet boven de 3.000 tpm en voelt het wat gezapig aan. Gelukkig is de realiteit anders en staan we sneller dan ooit met onze voetjes in de Noordzee voor een weekendje Knokke, onze mondaine badplaats waar men niet opkijkt van een dure, snelle sportwagen meer of minder…hoewel…de kopjes draaiden geregeld bij het oprijden van de Zoutelaan.

Conclusie: Hij mag dan wel door het leven gaan als de kleine ‘net-geen’- Quadrifoglio…wij willen hem graag in onze garage!


Met dank aan FCA Belgium
Credits: Whatmatters

Unibet

unibet

You May Also Like