Heel de wereld is fan van deze 'City Sport' petten "Made in Belgium"

Zou Peaky Blinders er voor iets tussen zitten?

Niks ook niet! We hebben het over petten die al 120 jaar verdeeld worden van onder de Ardooise kerktoren tot zelfs in de Verenigde Staten. Zo staat Tom Declercq (52), ondertussen de vierde generatie, aan het roer van het West-Vlaamse City Sport, al 120 jaar bekend om zijn petten. Als gedreven ondernemer, die intussen 30 jaar in het vak zit, zorgt hij ervoor dat zijn petten over heel de wereld gedragen worden. Iedereen draagt ze: van de gewone man in de straat over hipsters tot zelfs bekende wereldsterren.

“Klakskes” en de koers

Wat doe je met restjes van kledingstoffen? Petten of “klakken” maken natuurlijk! Dat was het idee van Victor Declercq en zijn echtgenote Maria Olivier die in 1898 een handel hadden in kledingstoffen in Ardooie. Een fantastisch idee… zo blijkt nu nog 120 jaar later. Victor stierf jong, hij was pas 42. Maar gelukkig zette Maria de activiteiten verder, samen met haar zonen. En zo werd het bedrijf tot op vandaag voortgezet van generatie op generatie.

In de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw, droeg zo goed als elke man een pet of “klakske”. In die tijd waren er honderden pettenwinkels in België. Die van City Sport werden vooral razend populair door de koerswereld, in het bijzonder door de Koolskamp Koers en de Ronde van Frankrijk.

Van onder de kerktoren tot ver buiten de landsgrenzen

Na een dipje tijdens de oorlogsjaren, beleefde de pettenmarkt zijn hoogtepunt in de jaren 60. De export naar Frankrijk zorgde ervoor dat het bedrijf meer dan 100 werknemers tewerkstelde.
Toen Tom Declercq in 1990 de zaak overnam, kreeg hij de wijze raad van zijn oom om niet onder de kerktoren te blijven. Waar de export eerst nog beperkt bleef tot Frankrijk, kon Tom die uitbreiden naar landen als Nederland, Spanje, Italië, Duitsland, Engeland, Canada en de VS. Telkens met aparte collecties per land. Zo zijn de petten voor Spanje kleurrijker dan de donkere kleuren die in de Scandinavische landen populair zijn. Nu wordt 70% van de petten geëxporteerd naar een vijftiental landen.

De ambitieuze CEO heeft nog één grote uitdaging… nog meer voet aan de grond krijgen in de VS.  De petten zijn al te verkrijgen in Boston, San Diego, San Francisco en LA, maar het zou mooi zijn om te kunnen groeien naar 20 à 30 Amerikaanse verkooppunten. Dat zou de kers op de taart zijn op een zeer succesvolle carrière….

“Ik wil voor ik stop nog in een 20 à 30-tal steden in de VS voet aan de grond krijgen.”

Van functioneel product tot stijlproduct

Vandaag is de pet niet langer een functioneel product maar een trendy accessoire  voor hipsters, barbiers en volgers van Netflix-reeksen zoals Peaky Blinders. Ook  liefhebbers van muziekgenres zoals electro swing, Punk en Rock dragen een pet als onmisbaar accessoire. En dit tot ver buiten onze landsgrenzen. Sterren als David Beckham, Lenny Kravitz en Morgan Freeman worden regelmatig gespot met een City Sport pet. Ze zijn al jaren uitgesproken fan. Aan ambassadeurs dus geen gebrek.

“Authenticiteit, kwaliteit, Made in Belgium, duurzaamheid:
dat is het DNA van City Sport en de meerwaarde waar onze klanten naar op zoek zijn “

City Sport, rijk verleden als hefboom naar de toekomst

City Sport bestaat als pettenfabrikant 120 jaar en kent een rijke geschiedenis. 15 jaar geleden gaf Dieter Coppens, grafisch vormgever en televisiegezicht, het logo en de huisstijl een facelift. Het bedrijf heeft intussen een uitgesproken visie en is niet louter enkel een productiebedrijf. De productie blijft bewust in Ardooie. Vandaag zorgt een 40-tal stiksters voor 100.000 petten per jaar. “De productie uitbesteden heeft concurrentieel geen enkele meerwaarde voor ons”, legt  Tom Declercq uit. “We zijn een kleine speler op de markt. Hier hebben we de knowhow en volgen we de productie van dichtbij op. Alleen zo kunnen we een collectie ‘op maat’  aanbieden en blijven we exclusief.”

Tom Declercq is niet de enige ondernemer in de familie. Zijn broer Paul runt het succesvolle herenmerk Zilton. Beide broers hebben altijd op een fantastische manier samengewerkt, en doen dat nog altijd, elk op hun domein, met eigen verantwoordelijkheden.

Meer info vind je op de site of Facebook.

By the way, je kan maandelijks een pet winnen! Hoe? Kijk maar even mee!

How to win a City Sport Cap! from CitySportCaps on Vimeo.

Credits: City Sport

Unibet

unibet

You May Also Like

De pure power van de Mercedes Marauder powerboat

Is het een vliegtuig, is het een vogel, nee dat is het niet… Soit, ...

Stijlvol de weide wereld in

Stijvol, stijlvoller, stijlvolst, onder die laatste categorie mag je Anouk Lannoo gerust scharen. Dartelend ...

Fashion, recht uit de doos

Shoppen. Bij whatmatters hebben we er een haat/liefde verhouding mee. In de door ons ...