Whatmatters een dag in het zog van twee Alfa Romeo Sauber F1-piloten in Spa-Francorchamps

Dichter bij Formule 1 komt niemand…

Once in a lifetime chance…dat is wat een gewone sterveling als u en ik voelen als er een mail in je mailbox rolt met daarin het onderwerp ‘Een dag bij Sauber-Alfa Romeo F1-Team in Spa-Francorchamps’…we knipperden nog een keer met onze ogen en nepen even in onze arm om er zeker van te zijn dat we niet aan het dromen waren…het bleek echt! Zo stonden wij, F1-fans van het eerste uur, donderdagochtend 9u aan het Radisson Blue Balmore Hotel in Spa met dank aan de rekels van FCA die voor een erg select gezelschap van 2 topjournalisten, 1 topfotograaf en gewoon uw Whatmatters-redacteur dit mooi voor elkaar geregeld had.

Wat ons opviel toen we de parking van het hotel opreden…F1 is niet zo afgeschermd zoals je in eerste instantie zou denken en het blijkt een hechte groep vrienden en vriendinnen te zijn. Bewijs? Technici, ingenieurs, communicatiemedewerkers, fysio’s, teambazen en coureurs van Sauber, Ferrari, Mercedes, Red Bull (de teams in het hotel) maken praatjes, lachen onderling wat af op de parking, begroeten, kussen,…elkaar innig alvorens ze allemaal in heerlijke bolides richting circuit vertrekken. Met grote ogen en zonder enige controle wandel ik langs de achterkant van het hotel de lobby binnen en ontvang zowaar een knipoog van twee ravissante blondines van Ferrari. Ik voel de ticketjes voor de race alvast mijn richting uitkomen…

Maar we zijn hier niet voor Ferrari…of misschien een beetje. Ondanks het Sauber F1-team een sponsorcontract heeft met Alfa Romeo, levert het broertje (zelfde zuil) van Ferrari wel de up-to-date motoren van de bolides. Sauber, dat de laatste jaren vooral in het nieuws was met randactiviteiten in plaats van positieve prestaties klimt uit een diep dal met twee jonge en toffe rekels achter het stuur, Charles Leclerc en Marcus Ericsson. Voor die eerste een debuutjaar, voor de laatstgenoemde zijn vijfde seizoen. Leclerc is zelfs de minst verdienende F1-rijder dit jaar maar insiders lieten al weten dat hij een dik contract, waar hij een veelvoud van de (slechts) $150.000 die hij dit jaar bij Sauber krijgt, bij Ferrari kan tekenen voor de komende jaren…een wereldkampioen in spé, de geboren en getogen Monogask, let maar op. Zijn Zweedse Teammaat Marcus rijft het drievoudige op en hoopt ook volgend jaar nog vol aan de bak te kunnen zijn bij Sauber. Wordt ongetwijfeld nog vervolgd…

9u…de ontbijtkoeken, fruit, koffie en gezonde sapjes hebben we nog maar net achter de kiezen of de twee ontspannen kerels komen binnen. Tijd voor wat informele babbels met twee topatleten uit een sport waar wekelijks miljoenen mensen voor thuis blijven. En ze verrassen…in bescheidenheid, vriendelijkheid,… . Wie twee hautaine, dikbetaalde, onbereikbare wereldsterren verwacht komt bedrogen uit. Twee nuchtere kerels die hun jongensdroom beleven wordt ons deel. Ok, de horloges (van tienduizenden euro’s) rond de pols verraden enige luxe maar het is hen gegund…negen van de tien is dit zelfs gesponsord.

Blij terug te zijn na een maand zonder F1?
Charles: Ja! Mijn batterijen zijn helemaal opgeladen na een korte periode met vrienden in Bali!

Over vrienden gesproken…bestaat dit in de F1?
Marcus: Tgoh…op de baan heb je alleen maar vijanden maar daarnaast heb je wel goede collega’s. Met Daniel (Ricciardo) hang ik soms wel eens uit. Tenslotte reis je met al deze kerels de wereld rond.

Charles: Klopt, het zijn vooral ook de jongens waarmee je hetzelfde parcours hebt afgelegd (GP3, GP2,…) waar je al sneller een band mee hebt. Bij mij is dat het geval met Pierre Gasly.

Wat verwachten jullie van het tweede deel van het seizoen?
Charles: Meer punten halen. Het team komt van ver en heeft voor dit seizoen geen punten meer gescoord sinds 2015. Wij zijn er in geslaagd daar een kentering in te brengen maar er is nog veel werk voor de boeg om verdere aansluiting te vinden.

Marcus: Helemaal juist, na twee erg moeilijke jaren, zowel sportief als extra-sportief, komen we beter dan verwacht voor de dag. Deze goede vooruitgang gaan we verder doorontwikkelen en zo hopen we toch een team te worden dat in eerste instantie ‘the best of the rest’ mag worden achter de echt grote merken als Ferrari, Mercedes, Red Bull. Persoonlijk is mijn doel alvast dit jaar altijd Q2 te halen en misschien wel eens (liefst een paar keer) Q3.

Te starten in Spa…
Charles: Dit is een fantastisch mooi circuit waaraan ik mooie herinneringen heb. Ik heb er in het verleden ook al gewonnen (GP3, GP2). Het is voor mij de eerste keer dat ik er met een F1 zal rijden en ik ben dan ook enorm benieuwd. Mijn doel is dan ook hier dit jaar in de punten te rijden.

Marcus: Ook voor mij is dit een speciaal circuit vol met goede herinneringen. Ik kwam hier altijd goed voor de dag in het verleden en won hier ook…behalve in de F1. Ik denk niet dat ik hier al punten gescoord heb in mijn F1-jaren…dit jaar dan gewoon een eerste keer…

We zullen u helpen Marcus…1 punt in 2015!
Marcus: Damn…bank vooruit en een kus van de juffrouw…

Over juffrouwen gesproken…het krioelt hier van de knappe deernes. Hoe ga je er als good-looking jonge F1 piloot mee om?
Marcus: Haha, dat is een hééél goeie vraag…ik ben single…dus in elke stad een ander meisje? (lacht hard)…neenee, dat is een grap hé voor ik hier seffens nog de reputatie van rokkenjager heb!

Je hebt ook wel een reputatie onder de F1-rijders…in het verleden is er wel eens wat kritiek gekomen, ook van je collega’s aangaande je nogal agressieve stijl van rijden met hier en daar wel eens brokken…
Charles: Onterecht! Marcus is echt een goede piloot! Hij verdient meer respect!

Marcus: Kijk, race je jezelf drie keer achter elkaar in de punten, dan ben je een held…maak je daarna één fout, dan krijg je alle bagger over je…dat is F1. Ik ben er tenslotte nu al 5 jaar bij…mocht ik niet voldoen, was ik na één seizoen al verbannen!

Wij Belgen kijken vooral uit naar Stoffel…ook hij krijgt veel kritiek…wat vinden jullie daarvan?
Charles: Moeilijk te zeggen. Wij hebben geen zicht op McLaren en dus weten we niet wat er intern speelt. Dat Alonso als eerste rijder soms het voordeel heeft van nieuwe updates speelt misschien wel mee waarom het bij Stoffel minder loopt…maar nogmaals, het is moeilijk collega’s te beoordelen als je de interne keuken niet kent.

Hoe zit het voor volgend jaar? Hebben jullie al een contract getekend? Charles, jij flirt met Ferrari als we de wandelgangen mogen geloven?
Charles: Er is nog niets concreet…voorlopig staat mijn hoofd op Sauber en het tweede deel van het seizoen.

Marcus: Ik hoop ook volgend jaar bij Sauber te mogen rijden! Met de evolutie die we nu doormaken gaan we ook volgend jaar nog verbeteren en opschuiven in de ranking onder teams! Ik zou daar heel graag deel van uitmaken.

Wat is jullie favoriete circuit?
Charles: Monaco…no doubt! Ik hou wel van stratencircuits.

Marcus: Suzuka! Eens je daar gereden hebt in een F1, staat dit altijd bovenaan het lijstje!

Iets anders…hoe moeilijk is het om van een F1 in je wagen thuis te stappen en het normale verkeer te moeten volgen?
Charles: Helemaal niet…’the road is not a track!’

Marcus: In het dagelijkse leven is het gewoon je begeven van punt A naar B…en daar gelden andere regels als op het circuit…

Met welke wagen rijden jullie in het dagelijkse leven?
Charles: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio…een rode!

Marcus: Ik ook een Alfa Romeo Quadrifoglio

Lijkt me straf om daar altijd netjes de regels te volgen!
Charles en Marcus: Hahaha…no comment!

Jullie leven in een droomwereld en hebben fans over de hele wereld maar wie was jullie inspiratie? Wie vonden jullie de beste F1-rijder aller tijden?
Charles: Ayrton Senna! Hoewel ik nog niet geboren was toen hij reed, heb ik er ondertussen uren en uren films van gezien! Waanzin! Mijn vader was ook grote fan!

Marcus: Mijn held…Ronnie Peterson…(bijnaam SuperSwede en overleden na een crash in GP van Italië in 1978)

 

Wie wordt er dit jaar wereldkampioen?
Marcus: Sebastian Vettel

We hadden ook nog een vraag van één van onze lezers binnengekregen…Is het zicht bemoeilijkt door de Halo die dit jaar is ingevoerd?
Charles: Buiten alle verwachtingen in niet! Toen ik het voor het eerst zag (een gebogen veiligheidsbar voor het hoofd van de rijder) dacht ik ‘dat wordt nogal een puinhoop’…maar ik moet zeggen dat het geen enkel effect heeft.

Voor we jullie laten rijden op het mooiste circuit ter wereld hebben we nog één vraag…de Radillon…flat of toch effe in de remmen?
Charles: Als je hem niet ‘flat’ neemt, kan je niets komen doen in de F1…

Marcus: als het droog is toch! Want als het regent kan je best opletten Charles!

Bedankt lads en veel succes dit weekend!

En weg waren ze…en dat deden ze goed. In de eerste vrije trainingen klokten Marcus en Charles respectievelijk de 9e en 10e tijd…oftewel in de punten moest dit de race zijn. Wij weten alvast wie we veel punten gunnen zondag.

Met dank aan FCA voor de uitnodiging
Credits: Whatmatters & Frederik Herregods

 

Tags:

Dit vind je misschien ook leuk

ik-oplichter

Ik … oplichter – part 1

Gangsters …. Sla de krant (of de digitale versie of TV of eender welk ...

Lamborghini Urus: de snelste SUV ter wereld!

Droom jij van een monster op wielen? Slacht dan nu je spaarvarken, hol naar ...

4 brute series die hij moet zien!

Mannen, hoe graag ze ook kijkt naar ‘Jani gaat…’, ‘Zo Man zo Vrouw’, ‘Gossip ...

Hosting door Fraai