Whatmatters Events: GR8 International Car event

gr8-street-tuning-car

Carlovers aller landen herenigt u .. want afgelopen weekend was Kortrijk wederom het epicentrum van alles wat benzine geweld (en misschien ook wel een beetje diesel en elektrische benzine), vrouwelijk schoon en een gigantisch aantal PK’s betrof. We spreken natuurlijk niet over een of andere NASCAR racing-gig of een F1 event waar wij Belgen gigantisch tekort schieten, maar over de jaarlijkse GR8 International Carshow. Wanneer we spreken over vrouwelijk schoon (en ik geef toe dat ook de auto’s voor ons van belang zijn) dan is het niet meer dan logisch dat ook wij van de partij zijn en voorzien van onze beste West-Vlaamse accenten en met een snuifje pure petrol als parfum, trokken we naar de Kortrijk Xpo.

Voor de mensen die niet helemaal thuis zijn in de wereld van knallende uitlaten en de geur van verbrand rubber, is het misschien handig eerst toe te lichten wat het GR8 event op zich moet voorstellen. Een naam die enkel uit een afkorting bestaat is misschien niet meteen een klinkklare weggever.

Tuners, drifters, racers, pimpers, Johnny’s & Marinas en soms ook wel de occasionele Jacky-tuning zijn mensen die op zich niet echt in elkaars leefwereld vertoeven maar die wel 1 punt gemeen hebben : hun onvoorwaardelijke liefde voor auto’s. Meer nog, deze onvoorwaardelijke liefde voor automobielen drijft hen zover dat een standaard model nemen (lees : een auto die je uit een catalogus kan aankopen) en er het veelvoud van maandlonen tegenaan gooien om het standaard exemplaar zo on-standaard mogelijk te gaan maken.

Dit gaat van de beroepsmarginaal die een promosticker van NOS-tuning op zijn versleten Suzuki Swift kleeft, om nadien bij de losbandige dames te kunnen gaan pochen hoe zijn 35-pk tellend strijkijzer het trackrecord op de Nuremberg heeft, tot de gepassioneerde thuis-mecanicien die met meer kennis van autos dan gediplomeerde technici meer tijd spendeert aan het overtuigen van zijn vrouw dan aan het tunen van zijn auto. (want face it : dure hobbies vergen vaak enig overtuigingstalent binnen de huiselijke sfeer)

 

Voor deze (grote) categorie van mensen is het tweejaarlijkse autosalon eigenlijk maar kouwe kak. Basic auto’s met basic motoren die geen enkel greintje persoonlijkheid met zich meedragen en enkel worden gepromoot door de cliché-verkopers met daim-patches op de ellebogen en de bruine fake-italian-leather shoes. Deze categorie van mensen stond tot enkele jaren terug in de kou, want de grote tuning-hype leek voorbij. Het rondrijden met verlaagde auto’s en motoren die een geluid maakten waar zelfs de meest bescheiden Boeing straaljager jaloers van zou worden, werd teruggedrongen naar de catacomben van de marginaliteit en de ECHT passionele mensen werden dan gelijk maar in dezelfde mand gedropt.

 

gr8-2
Tel de PK’s

Dit schijnbaar onafwendbare overlijden werd in de kiem gesmoord door een gepassioneerde ziel, die zijn hebben en houden investeerde in het heropwaarderen van deze subcultuur binnen de auto-industrie en zo werd geboren : de GR8 International Carshow.

Een jaarlijkse bijeenkomst van liefhebbers van alles wat 2, 3 of 4 wielen heeft, meer PK’s dan een elektrische fiets en bij voorkeur nog eens een gigantisch geluid maakt. Jawel, het GR8 event heeft zich in korte tijd kunnen opwerken tot HET tuning-event van de lage landen en ver daarbuiten. We kunnen er misschien wat luchtig over spreken en veel mensen associëren tuning nog steeds met het goedkope onderdeel van een film van de New Kids, maar zoals wij het hebben kunnen vaststellen, is tuning een gigantische business en de mannen van GR8 hebben dit maar al te goed begrepen.

Geen verzameling van nektapijtjes en oude Opel’s met een overgedimensioneerde spoiler. Geen collectie van marcellekes met bierbuik en valse wieldoppen met een chrome-look. Neen, tijdens het weekend van de GR8-meeting waren de (riante) hallen van de Xpo in Kortrijk gevuld met de crême de la crême van de nationale en internationale tuningscene.

Een selectie van gepassioneerde zielen, die lief en leed in hun auto pompen om zo ronduit magistrale modellen te bekomen. Een oog voor detail en een absolute drijfveer om “standaard” te gaan verbeteren, beter kunnen we de meer dan 1000 (jawel, dit is geen schrijffout, 1000 zoals in duizend, een ander kaliber dan de sociale-gevallen-meeting van 10 man op de parking van de Delhaize, waar Brandon zijn kingsize uitlaat op zijn Opel Tigra nog eens goed kon laten brullen) professionele en bijna-professionele deelnemers niet gaan beschrijven.

GR8 ICS event
GR8 ICS event – Pimp my ride maar dan in het echt

Ik beken, schoorvoetend maar toch, dat de auto-scene mij geheel voorbij is gegaan MAAR my god, ik heb dagenlang een kramp in mijn kaakbeen gehad door het openvallen van mijn mond. Hier stonden echt enkele, tot zelfs vele kunstwerken waar zelfs ik, de complete auto-analfabeet, enkel maar bewondering voor kon hebben. Ik zou zelfs nog gedurfder kunnen stellen : hier stonden wagens die vanuit de fabriek, standaard, aartslelijk werden geleverd maar door gepassioneerde eigenaars werden omgetoverd tot absolute pareltjes binnen de scène van carrosserie en mechaniek.

Amerikaanse PK-bommen, Europese snelheidsmonsters of zelfs obscuur aziatische powerbolides…ze waren er allemaal aanwezig, geflankeerd door hun respectievelijke eigenaars.
Ook de professionele wereld was goed vertegenwoordigd met wrapping-bedrijven, paint-merken en een variatie aan gadgets en hebbedingetjes, van zowel lokale als internationale bodem.

Of je nu liefhebber bent van alles wat wielen heeft en vooruit gaat of helemaal niet, de organisatie van dit event verdient het nodige respect. Ze steken een show ineen die, qua organisatie, de grote spelers van het autosalon ruimschoots overtreft mijns inziens maar doen dit wel met slechts een fractie van het budget en mankracht.

Het event was gewoon AF, de autos stonden er perfect uitgelijnd, het verloop van de bezoekers was gestroomlijnd en iedereen had de ruimte om zijn “ding” te doen.We kunnen dan ook blij EN trots zijn dat het GR8 event zijn weg naar West-Vlaanderen heeft gevonden en hier zal blijven terugkeren, om zowat de mooiste provincie ter wereld op de autokaart te zetten.

 

You May Also Like

Lauranne Mertens, het bewijs dat De Panne meer brengt dan Plop en Samson!

De Panne…het moet niet altijd het mondaine Knokke zijn waar wij vertoeven. De Panne ...

Nooit meer wijn verspillen? Coravin speelt het klaar!

Trouwe lezers zullen het al wel door hebben, bij Whatmatters drinken we graag een ...

De mooiste skyline ter wereld

‘Antwaarpe gij zijt gij veur mij, de stad waar dakkik zen geboren’, niemand die ...