Alfa Romeo verleidt het land van de rijzende zon

We moeten bekennen, we hebben een haat-liefdeverhouding met Alfa Romeo. Uiteraard zijn wij  fan van het Italiaanse merk als het gaat om design, zowel exterieur als interieur. Wij hebben ooit nog met een Alfarood exemplaar (147) gereden en we moeten toegeven, éénmaal het karretje reed, was het top! Helaas stond hij evenveel in de garage met elektronische problemen (zo schoot de koffer ooit op de autostrade tegen 130 (bij benadering) spontaan open) en verkozen we alsnog een Duitser. Allemaal verleden tijd als we de mensen bij Alfa mogen geloven..ze mogen ons alvast nog eens een exemplaar uitlenen…tot dusver…het design waarover wij al spraken is top…vroeger, nu en waarschijnlijk ook in de toekomst…

Over design gesproken…Het ‘Kyoto 2018 Concours d’Elegance’, waarin emblematische klassieke modellen uit drie continenten samenkwamen van 29 maart tot 3 april, is zopas afgelopen. Het evenement vond plaats in het zeventiende-eeuwe kasteel Nijō, dat op de werelderfgoedlijst van de UNESCO prijkt, en was een triomf voor Alfa Romeo, aangezien enkele prachtige zeldzame exemplaren uit privécollecties felbegeerde prijzen wonnen.

De titel ‘Best of Show’ ging naar een 6C 2500 Super Sport Villa d’Este uit 1951, een van de amper zesendertig exemplaren die tussen 1949 en 1952 door Carrozzeria Touring in Milaan werden gebouwd. Twee andere historische Alfa Romeo-modellen behaalden de overwinning in hun klasse: de 6C 2500 Sport Berlinetta Touring uit 1939, die ooit eigendom was van prins Caetani (klasse Touring Early Italian) en de 1900 Super Sprint Touring uit 1955 (klasse Touring Classic Italian 1952-1961). Deze prijzenoogst is zelfs nog indrukwekkender als we rekening houden met het feit dat Alfa Romeo het best vertegenwoordigde merk in de ‘winner’s enclosure’ was, doordat de klassiekers van het merk drie van de twaalf prijzen in de wacht sleepten.

Het evenement, dat in 2016 door kunstenaar Hidemoto Kimura in het leven werd geroepen, wordt actief ondersteund door het merk Alfa Romeo en door FCA Heritage, de afdeling die opgericht werd om klassiekers van de Italiaanse merken van de Groep te beschermen en te promoten. Veelbetekenend is dat ’s werelds enige 1900 C52 Coupé, beter bekend onder zijn bijnaam ‘Disco Volante’ of ‘vliegende schotel’, en de moderne Giulia Quadrifoglio, het nieuwe paradigma van het merk Alfa Romeo, ook vertegenwoordigd waren op het evenement.

De onschatbare 1900 C52 Coupé, die normaal bewaard wordt in het ‘Museo Storico Alfa Romeo – La macchina del tempo’ in Arese (Milaan), reisde naar Japan om er eregast te zijn in de competitie. Hij paradeerde er op de rode loper samen met drie van de acht ‘moderne’ Disco Volante Coupés van Carrozzeria Touring. Na afloop van de competitie vertrokken de klassieke auto’s vanuit Kyoto via een panoramische route naar Tokyo, waar ze op 8 april zullen aankomen. De parade van onschatbare klassiekers zal begeleid worden door een vloot van Alfa Romeo Giulia Veloces, die door FCA Japan, sponsor van het evenement, ter beschikking werden gesteld van de organisatoren: dé ideale manier om de hechte band die alle Romeo-modellen van vroeger en nu met elkaar verbindt in de schijnwerpers te zetten. En ja heren bij Alfa, als je nog eens een 4C ter beschikking hebt, wij zijn vragende partij!

You May Also Like

Een pure brok power: JAGUAR XJ575

Waar je enkele jaren geleden enkel oude krijgers met een Jaguar zag rond tuffen, ...

Primeur! Temptation Jill siert als eerste BV cover van GR8!

Tuning cars en babes…twee zaken die hand in hand samen gaan! Je kan geen ...

Vlogger Enzo Knol knalt tegenwoordig met waanzinnige Jeep Trackhawk

Vloggen is een lucratieve bezigheid… Zij die Enzo Knol nog niet kennen, hebben afgelopen ...