Whatmatters Roadtest: BMW X3 xDrive 20d 2018

Hiermee is de derde generatie van de BMW X3 een feit. Eentje die de X5 eigenlijk een heel klein beetje overbodig maakt…

Het creëren van nog onbestaande modellen: daar zijn ze bij BMW verduiveld goed in. Toen ze in 1999 met de X5 op de markt kwamen, weerklonk hoongelach van bij constructeurs die échte 4X4’s maakten. “Wat ben je nu met een terreinwagen waarmee je het asfalt niet kan verlaten?” was het verdict. Toch vlogen ze als warme strudels over de toonbank. Andere autobouwers gingen het concept kopiëren. Tegenwoordig heeft elk merk zijn SUV.

De X3 is sinds 2003 het kleinere broertje van die X5. Gedurende die bijna vijftien jaar, werden er ruim anderhalf miljoen exemplaren verkocht. Deze week werd de inmiddels derde generatie gelanceerd. Wij reden vorige week al met een exemplaar. Als dàt niet straf is!

Qua looks is het heel erg duidelijk een opvolger van zijn… voorganger. De grootste uiterlijke verschillen zijn, dat voortaan alle motorisaties twin-uitlaten krijgen. Verder springen de modernere achterlichten in het oog, net als de knoerten van nieren vooraan.

Maar de grootste verschillen, die ziet u eigenlijk niet. Wat dacht u van een akoestische voorruit, die geluid van buitenaf filtert? Ook de zijruiten kunnen akoestisch, maar die moet u dan wel aanvinken op de optielijst. De nieuwe X3 ligt, net als de nieuwe 5- en 7-reeks, op het OKL-platform. Dat wil zeggen dat hij – optioneel alweer – kan voorzien worden van allerlei snufjes om semi-autonoom te rijden. Tuurlijk kreeg-ie ook de gestuurde schokdemping en de xDrive-overbrenging mee. Om de Freude am Fahren helemaal compleet te maken, zet de nieuwste X3 een ideale gewichtsverdeling van 50/50 op de weegschaal.

Wij mochten een weekje sturen met de instapper bij introductie: de xDrive 20d. En hoewel het de instapversie is, bent u hiermee nog steeds sneller dan het gros van de medeweggebruikers. 190 paarden, 400Nm aan trekkracht. Genoeg om van nul naar honderd te versnellen in exact acht seconden. Stoppen met klimmen doet de naald bij 213 km/u.

Maar genoeg theorie. Hoe rijdt dat nu? Wel, veel dynamischer dan u van een 1.725 kilogram zware, hoog op zijn poten staande SUV zou verwachten. Deze nieuwe X3 stuurt, in vergelijking met zijn voorganger, verrassend scherp. Toch filtert het onderstel intussen ook de voornaamste oneffenheden uit de weg. Een perfectere combi tussen dynamiek en comfort kunnen we ons eigenlijk niet voorstellen. De achttraps automatische versnellingsbak doet hierbij zo discreet zijn werk, dat u eigenlijk bijna niet merkt wanneer er in een volgend verzet geschakeld wordt.

De nieuwe X3 heeft, net als alle recente BMW’s, verschillende rijmodi. In de ECO-stand heeft u geen toerenteller voor uw neus, maar wel een verbruiksmeter die u uitdaagt het gemiddelde naar beneden te krijgen. In de COMFORT-stand krijgt u wel een toerenteller en een snellere gasrespons. Zet u ‘m in SPORT, dan staat de X3 extra scherp en trekt hij langer door in iedere versnelling. Wat misschien een beetje overbodig is, aangezien het maximumkoppel al bij lage toeren vrijkomt.

Het verbruik: dat is tegenwoordig toch wel een heikel punt. Deze xDrive 20d jaagt er theoretisch gemiddeld vijf liter duivelssap per honderd kilometer doorheen. Tuurlijk hebben we dat tijdens onze testweek niet gehaald. We eindigden na ruim zevenhonderd kilometer op een gemiddelde van 6,5 liter, wat volgens ons voor dergelijk bakbeest toch heel erg netjes is. Vooral als u meerekent dat we er niet bepaald als een oud vrouwtje mee gereden hebben. Tuft u constant in ECO-stand rond, dan moet volgens ons die vijf liter ook echt haalbaar zijn.

Het verdict? De nieuwe X3 is er flink op voorruit gegaan. Zowel qua rijplezier en verfijning als qua afmetingen. Straffer nog: qua lengte en breedte overtreft deze X3 zelfs de eerste generatie van de X5. Wat ons doet afvragen: maakt deze nieuwe X3 de X5 niet een heel klein beetje overbodig?

Hoe zit het met de prijs, zo vraagt u zich af? De X3 xDrive 20d neemt u mee naar huis vanaf 48.550 euro. Maar weet wel dat in de BMW-optielijst aanvinken erg prijzig is. Ons testmodel deed daar nog een slordige 12.000 euro bovenop en die was nog bijlange niet full-option. Maar de Freude am Fahren, die is ook op deze X3 gewoon standaard.

Tags:

Joy of Matcha

Dit vind je misschien ook leuk

Een brommer, fiets of moto? Noem het gewoon de Munro 2.0

Chinezen zijn met veel en ze kunnen veel, naast koken ook elektrische motors bouwen ...

Bentley Bentayga

Bentley voor oudjes?

Vergeet het maar! Bentley gaat offroad  Denk je bij een Bentley aan een overjaarse ...

Handmade in Belgium: Achielle l Gentleman’s Fair

Vandaag kruipen we weer de fiets op. We laten de stalen ros van ’t ...