Weinig geslapen vannacht? Zo kom je toch fris de dag door!

We hadden afgelopen weekend een zware editie achter de rug. Eén van de jongens heeft zijn vrijgezellenleven aan de kant gezet en gaat nu door het leven als ‘Man van’. Vrijgezellenfeestje, tot in de vroege uurtjes repeteren voor een act,…het waren zware dagen. En wat nog…komend weekend doen we het gewoon nog eens over met een nieuw trouwfeest. Maar hoe zorg je er nu voor dat je opnieuw fris en monter op het werk staat? Of hoe beperk je de schade die de nacht heeft teweeg gebracht? Wél, hier is het antwoord!

Morgend

07.00: Terwijl je nog in je beddenbak ligt laat je jouw gedachten een paar minuten de vrije loop. Bewustwording maakt je gereed voor de uitdagingen van die dag, aldus slaappsycholoog Jason Ong.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_64b6

07.05: 5 minuten gedachten gehad? Check dan even je telefoon of laptop. Het blauwe licht vertelt je brein dat het moet stoppen met de productie van het slaaphormoon melatonine, volgens Chris Winter, schrijver van The Sleep Solution.

07.15: En nu worden we echt wakker! Tijd voor ochtendseks! De afgifte van serotonine helpt je te ontwaken. Nog beter is het om van seks je vaste ochtendgewoonte te maken: het geeft je biologische klok een droomstart waardoor je vanavond beter slaapt. En als de dokter (dr Winter) het zegt, geloven we hem!

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_64b7

07.45: Vijf minuten tot half uur (schrappen wat niet past) later…Pak een verfrissende douche!

08.00: Tijd voor een stevig ontbijt! Op het menu, eieren met pittige kruiden. Eiwitten en wat pittigheid zijn het perfecte recept voor alertheid, zegt dr. Winter. Je lichaam zet de aminozuren uit eiwitten om in breinvoedsel en pittig eten sust de slaapsignalen die je lichaam wil afgeven.

09.00: Aangekomen op het werk! Kies je meest belangrijke taken van vandaag uit op je werk en laat de rest voor wat het is. Je moest eens weten hoeveel economische schade bedrijven oplopen op jaarbasis door slaperige werknemers? Economen berekenen de schade op zo’n 411 miljard dollar, en dan spreken we alleen nog maar over Amerika.

Middag

Gebruik je lunchpauze om iets te doen wat je echt tof vindt. Hierdoor krijg je meer energie. Beetje cardio bijvoorbeeld kan je alertheid een boost geven. Hoewel wat vitamine D opslaan in het zonnetje minder inspannend en ook best wel oké is!

14.30: Oppassen voor het middagdipje! Tijd dus voor een hapje! Let op, hapje en geen (suiker)drankje! Onderzoek van Sleep Health laat zien dat mensen die vijf uur of minder sliepen 21 procent meer frisdrank dronken dan mensen die netjes de zeven uur in hun nest lagen. Eet dus liever een stuk fruit of donkere chocola.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_64b8

16.00: Ruik aan wat koffiebonen. De geur maakt je alerter, zegt gedragswetenschapper Wendy Troxel. Bovendien houdt het je niet wakker, iets wat koffie zelf niet kan garanderen.

21.00: Ga offline. Geen telefoon of televisie meer. Moet je echt nog een beeldscherm gebruiken? Gebruik dan een schermfilter die het blauwe licht afzwakt. Wat dan nog te doen? Tja, twee keer per dag is voor sommige koppels wat veel maar het zou zo maar eens kunnen.

Bron: Mens Health
Foto’s: Pinterest

Tags:

Joy of Matcha

Dit vind je misschien ook leuk

5 waanzinnige weetjes over je penis!

Elke man denkt er wel eens over na. Over wat? Over zijn fluit natuurlijk. ...

Soepele spieren krijg je zo!

Genoeg is genoeg. Wij hebben op onze redactie de spieren van een houten Klaas. ...