Whatmatters test BMW M2 op circuit van Mettet

Of we zin hadden in een dagje Namen? Onze Aardrijkskundige kennis laat nog net toe Namen op de landkaart aan te duiden en te weten dat ook het Condroz-plateau er ligt maar veel verder komen we niet. Neen dus! Na een korte stilte aan de andere kant van de lijn, volgde een “Ok, we dachten dat we jullie wel met een testritje in een BMW M2 gelukkig konden maken!” Sneller dan het licht reageerden we…’U zei?’. De rest is geschiedenis. Whatmatters op weg naar het Circuit Jules Tacheny in Mettet dus!

Dit welpje brult als een volwassen leeuw!

Aangekomen staat het kleine zwarte broertje van de BMW M3 en M4 te blinken en is het klaar om onze rechtervoet te verwelkomen. In de verte ruiken we het verbrande rubber al op het 2,28km lange circuit, voorzien van exact 10 bochten. Ideaal om de 3,0-liter zes-in-lijn met een vermogen van 370 pk en 500 Nm trekkracht (eigenlijk vermelden de specificaties 465 Nm, maar een overboost-functie is 30 seconden beschikbaar en ik kan me geen omstandigheden voorstellen wanneer je die langer nodig zou hebben), even te laten brullen van genot.

Ter vergelijking…de M4, die twee turbo’s heeft, levert 431 pk. Maar de zescilinder met één turbo van de BMW M2 Coupé is beslist geen standaard BMW 3,0-liter-blok met dubbele Vanos en directe inspuiting. Hij is voorzien van M3-zuigers, M3-lagerschalen en een speciale uitlaat. Ook de koeling en de oliecirculatie hebben een upgrade gekregen voor het betere circuitwerk. En vergis je niet…het is een M-model Pur Sang!

dC06BP6bRyySwmJfd1cIFw_thumb_6401

We krijgen 10 rondjes en die waren fenomenaal. Een sprintje naar 100 in 4,4 seconden, doorgaan tot de topsnelheid van 250 km/u en dan alles dichtgooien voor de bocht zodat zelfs de 4 pinkers automatisch ontsteken. Ondertussen driften we de bocht uit en horen we het knallend, brullend geluid dat zowaar in volle adrenaline zelfs nog bloed ter hoogte van ons middel jaagt…

Pittoresk cruisen

Als het half uurtje spelen op het circuit achter de rug is, laten we het circuit achter ons en trekken we het Condroz-plateau op. Niet voor niets een plateau dat jaarlijks de betere Belgische rallyrijders ontvangt tijdens de Rally van de Condroz. Het cruisen door de pittoreske dorpjes, afwisselend met het scheuren door de soms onverharde plattelandswegen bevestigt…in alle omstandigheden is het een fantastisch indrukwekkende wagen.

We hebben tijdens dit rustigere ritje ook voor het eerst echt oog voor het interieur. Hoewel het als een vierzitter wordt verkocht, raden we niet aan nog volwassenen mee te pakken achteraan, en al zeker niet als ze zoals ondergetekende en zijn lief boven 1m87 uitkomen. Verder ademt het vanbinnen helemaal M! De sportstoelen zitten fantastisch, de portieren zijn voorzien van alcantara bekleding en het stuur is voorzien van de klassiek driekleurige M-stiksels. Een uitgebreid navigatiesysteem is standaard en er is een handige bluetooth-aansluiting voor een GoPro, zodat je het beeld van de camera in de auto kunt zien. Stom wel dat we dit niet eerder hadden gezien. Onze iPhone is tijdens het opnemen van wat filmpjes ettelijke malen door het M-decor gevlogen bij het aansnijden van verschillende bochten. Over de iPhone gesproken, we hebben een speciale app geïnstalleerd die het mogelijk maakt na afloop  je ritjes (snelheid/racelijn/besturing) te analyseren. Tof!

Dure middag!

Het verdict! Een sportcarrière pur sang! Oprecht en transparant. En wat meer is, het is gewoon het meest betaalbare M-model dat niet eens moet onderdoen voor zijn dikkere broers, de M3 en M4. De BMW M2 Coupé is iets minder complex, minder exotisch en iets kleiner dan de anderen maar als je de prijskaartjes naast elkaar legt, leggen de grotere broers de duimen als we het hebben over de verhouding prijs/fun. Hoewel prijs? Een paar rondjes circuit en een half dagje scheuren door de Condroz kost de garage en eigenaar van deze M2 alvast een bus nieuwe olie, 4 nieuwe banden, 4 nieuwe remschijven inclusief remblokken en kan hij de wagen best nog eens laten uitlijnen…en wij? Wij hebben ons alvast gewoon heel goed geamuseerd!

Tags:

Joy of Matcha

Dit vind je misschien ook leuk

Hennessey stelt snelste productiewagen ooit voor!

Wie John, Hennessey een beetje kent, weet dat deze man altijd groots denkt. Zijn ...

Maak kennis met de Porsche 911 Turbo S Exclusive

Hoewel ik zelf niet verder kom dan een Volvo en Jens tegenwoordig grote sier ...

Whatmatters Roadtest: Porsche Cayenne S E-Hybrid

Of we onze 3L diesel slurpende Duitser uit München een weekje zouden willen ruilen ...