3 foodtrends om van te smullen!

Culinaire smulpapen – nee, geen kenners –  als we zijn proberen we de trends op de voet te volgen. Gelukkig brengen we zelf wel wat tijd in horeca-etablissementen door of anders houden onze vriendjes uit de sector ons wel op de hoogte. De laatste trends – vaak overgewaaid uit het buitenland – delen we dan met jullie. Zo kunnen jullie op café ook eens uitpakken met een wist-je-datje. Dank u Whatmatters.

Ook op het gebied van hospitality en food zijn er trends. Zo waren er plots de culinaire hamburgers, de haute dogs of de foodtrucks. Wij geven jullie alvast 3 trends mee, die binnenkort wel eens helemaal in zouden kunnen zijn. Probeer deze trends nu al uit, dan kan je op zijn minst pochen dat je er als eerste bij was. Enjoy!

New Nomadic Cuisine

De generatie geboren tussen ‘80 en 2000, daar valt de Whatmatters redactie net in, is niet meer tevreden met een vettige hap. We stellen stevige eisen aan de kwaliteit en de smaak, maar ook authenticiteit en de manier waarop het eten tot stand komt vinden we belangrijk. Onverwachte combinaties, exotische ingrediënten en pittige, krachtige smaken: we draaien er onze hand niet meer voor om. Het moet niet elke dag stoofvlees/friet zijn.

De wereldwijde nomadische keuken zal in 2017 dan ook steeds meer terrein veroveren. Vreemde smaken, het avontuur van de textuur en een flinke portie storytelling maken van een restaurantbezoek een beleving.

Een perfect voorbeeld van deze trend is SAN in Brussel, waar je alle smaken van de wereld proeft op basis van de wereldreizen van de chef/eigenaar.

15025145_629762480539742_5732992230870979320_o

Clockless eating

Eten? Dat doen we de hele dag door! Waarom moeten we tussen 9 en 11 ontbijten, vervolgens lunchen en ‘s avonds een 3-gangen menu binnen stouwen? Er komen steeds meer eetmomenten en we zwerven de hele dag rond op zoek naar een hapje. De horeca wordt zich daar steeds meer van bewust. Keuken gesloten? Niet voor lang meer.

Dat heeft bijvoorbeeld Mook pancakes in Amsterdam uitstekend begrepen. Pannenkoeken in alle mogelijke vormen, zelfs met groenten, kan je er de hele dag door krijgen. Wie heeft immers gezegd dat je pannenkoeken tussen lunch en diner moet nuttigen?

14114955_883195795146326_3483794683024606655_o

Food ethics

Voeding als marketinginstrument? Wees maar zeker! Wat verbindt er immers meer dan een fijne maaltijd in het juiste gezelschap? Dat hebben ook ondernemers, citymarketeers en politici door. Bovendien worden de nieuwe foodentrepreneurs zich meer en meer bewust van hun maatschappelijke/ecologische verantwoordelijkheid. Voeding als bruggenbouwer tussen religies? Het zou zo maar kunnen!

Bij Le Botaniste hebben ze bijvoorbeeld duidelijk hun maatschappelijke verantwoordelijkheid begrepen. Een biologische plantaardige keuken, gecombineerd met een hippe wijnbar met natuurlijke wijnen. Oog voor de gezondheid en de planeet, hoeft helemaal niet saai te zijn.

10887514_781879328611307_1724927837695910884_o

Bron: Food Inspiration Magazine

Tags:

  • Als creatieve copywriter, levensgenieter en papa van 3 rekels, kan ik me uitleven op Whatmatters. Gelukkig maar, anders stond ik niet in voor de gevolgen voor de mensheid.

Dit vind je misschien ook leuk

Tutu Chic Gin: een fijn cadeautje voor haar

JA, wij volgen Pink Ambition! Waarom? Beroepshalve en voor jullie natuurlijk, het zijn bv’s ...

De leukste food markets in Europa: 6 tips

Dat we bij Whatmatters wel van een lekker knabbeltje houden (en dan bedoelen de ...

3 nieuwe hotels op de AAA's Five Diamond List

Nu gaan we graag al eens hotel, maar eerlijk de hotels die behoren tot ...

Hosting door Fraai