Voor mannen & vrouwen met (strand)ballen

Ocean & Shark Couture

Laat een kwakkelende zomer geen excuus zijn! Een leuke zwemshort is een noodzakelijkheid in je garderobe. Hoewel je deze in België eerder kan gebruiken in een overbevolkt subtropisch zwemparadijs (ja, in de meeste zwembaden is enkel nog de ‘ballenpitser’ toegestaan, nvdr.), zijn er gelukkige verre en nabije buitenlanden waar deze ook op het strand of aan de rand van de zwemkom van pas komt. Zoekend naar inspiratie voor een nieuwe aanwinst botsten we al een tijdje geleden op Shark Couture. Toen we ook nog vernamen dat een dame de touwtjes van Ocean & Shark Couture in handen houdt was een tripje naar Temse snel geregeld (eerlijk, zonder GPS zou het niet zo evident zijn, nvdr.). Gelukkig was er Katerina Verschuren om ons hartelijk te ontvangen en een blik achter de schermen te geven van deze nieuwe merken.

Hoi Katerina, kan je jezelf even voorstelen?

IMG_0741Ik ben iemand die een duidelijke visie heeft en ambitieus is. Je kan alleen wat bereiken door hard te werken en dat heb ik dan gedaan en nog uiteraard. Het is niet altijd glamour en glitter, maar als je hard werkt en vooral niet opgeeft, kan je heel ver geraken. Ik heb in 3 verschillende landen gewoond, wat niet altijd evident was toen ik klein was.  Ik heb mij moeten aanpassen aan verschillende culturen en talen.  Ik denk dat mijn karakter sterk gevormd heeft. Ik moest mij altijd meer bewijzen dan de anderen om te kunnen volgen op school, bij vrienden of op de werkvloer.

Al vanaf mijn schooltijd was ik creatief. Ik hield van tekenen, teksten schrijven en vooral van mode.  Ik verzamelde modebladen en ik besteedde uren in de bibliotheek, op zoek naar historiek en collecties van bekende designers uit Parijs, Italië en USA.  Ik hield en hou nog steeds van kunst, street-art, food en fashion.  Ooh ja, en ook culinair ben ik echt een verwende Bourgondiër geworden… Kan ook moeilijk anders in België…

Een wereldburger dus! Hoe begin je nu eigenlijk met een eigen label? Want van mode houden is één, een eigen merk uit de grond stampen lijkt ons toch nog wat anders?

Ik heb marketing gestudeerd.  Na mijn stages in showrooms (voor bekende Duitse modemerken), ben ik direct in de mode-business gerold. Ik heb voor een winkel in Brasschaat de aan -en verkoop gedaan (o.a. Herve Leger, La Perla, Cavalli etc…). Door allerlei omstandigheden ben ik daarna uit de fashion verdwenen en heb ik mijn echtgenoot op mijn nieuwe werk leren kennen. Wij hebben samen zijn ICT-bedrijf doen groeien tot een 160-tal medewerkers.  Mode bleef echter mijn passie.

IMG_1339-1In Miami Beach heb ik beslist met een eigen label te beginnen. Je denkt in Miami fashionable beach people te zien…maar niets is minder waar… alvast toch niet op het moment toen wij daar waren (lacht). Ik kreeg een visie, noem het ´een missie´: mensen er fashionable laten uitzien op het strand, zwembad, boot of op een festival.

Aangezien ik heel goed besef dat in Europa en bij ons in Vlaanderen ‘zonnetje’ niet heel het jaar schijnt zie het wereldwijd. On-Belgisch ik weet het … Toch werk ik aan een totaalconcept en een wereldwijde verkoop, in Vlaanderen zijn we vaak te bescheiden. Dat doe ik met 2 lijnen:

Ocean Couture (logo met een zeester) is een lijn voor dames en meisjes.  Ik wou een totaal gebeuren creëren… van bikini tot badpak, van juweeltjes tot een zomerkleedje, zelfs eigen zonnecrème. Mama en dochter… zonder helemaal hetzelfde te dragen.

Shark Couture (logo met een haai) brengt de stoere, sportieve strandmode voor mannen en jongens.  Polo’s, zwemshorten, fouta’s, slide-on shoes. Focus op draagbare mode. De juiste stoffen met kleine accenten. Als het ware ´Sportief meets klassiek´.

Zo Miami kunnen we dan ook alvast schrappen als potentiële bestemming! Waar haal je je inspiratie want badmode lijkt ons nu niet onmiddellijk de meest creatieve business?

Reizen en culturen ontdekken. Bovendien volg ik de kleuren en de mode tendensen uiteraard.

Voor de collectie SS16-SS17 ben ik geïnspireerd geweest door de grote Oceaan.  Namelijk vissen uit Hawaii. Elke print vormt de basis voor een thematische lijn:

  • Lionfish gaat voor intens koraalrood met een vleugje wit
  • Bannerfish combineert tijdloos zwart en wit met een toets fris geel
  • Parrotfish is een kleurrijke cocktail van turquoise en fuchsia
  • Picasso Triggerfish brengt stijlvol kaki samen met zwart en wit

Ok, helder. Maar er zijn heel wat merken, waar maken jullie het verschil?

Die vraag heb ik me in Miami ook gesteld (lacht). Heel simpel geen kant en klaar patronen/prints kopen maar alles zelf ontwikkelen. Ik ben op dit moment de enige die de prints van echte vissen heeft laten drukken met een digitaal print systeem in Barcelona.  Kwaliteit, dat stond bovenaan mijn lijstje. Hiervoor heb ik een aantal vakbeurzen bezocht en ben zeer kritisch geweest voor mijn finale keuze in stoffenfabrikant. Alle badmode stoffen komen uit Italië, aangevuld met exclusieve stof uit Amerika.  Borduur afwerking gebeurd in een fabriek met de beste referenties uit mode-wereld. Het was voor mij belangrijk om geen toegift te doen op kwaliteit. De referenties van onze uiteindelijke fabrikanten zijn zeer belangrijk, evenals de deadlines halen.

Wat ik voor ogen had duurt normaal 2 jaar, maar ik hou wel van een uitdaging. Je hebt 7 dagen per week en 24 uur per dag … In elk geval produceren we alles in Europa en heel wat zaken in België.

Lijkt ons leuk zo een vrouwtje zonder tijd voor de echtgenoot! Speelt hij ook een rol in het bedrijf?

Men shorts white front 2_0Mijn echtgenoot werkt vooral achter de schermen. Een bedrijf is veel meer dan de vitrine. Er zijn zoveel zaken die opgevolgd moeten worden en contractueel geregeld moeten worden.  In die organisatie is mijn echtgenoot super.  Ik ben hem dankbaar voor de steun en heb in de afgelopen 16 jaar ook veel van hem geleerd.  Ik bewonder hem als persoon en kijk dan ook naar hem op. Ik ben vooral de creatieve en de commerciële adem van onze merken.

Moh, zoooooo schoon de liefde! Even concreet naar de mannen toe, zijn er nog grote toekomstplannen of bijzonderheden?

Ook hier zit het hem in de details. Bij het ontwerpen van polo’s bijvoorbeeld, heb ik het achterkant voor de heren de polo’s wat langer laten produceren. Handig als een man zich neerzet (aan de bar) en de ´onderrug´ blijft bedekt (lacht). De knopjes van de polo staan links in plaats van helemaal in het midden. Visueel een leuk detail.

Bij de zwemshorten hebben wij de touwtjes binnenin laten afwerken. Op die manier krijg je een ´normaal uitziende short´ die ook gebruikt kan worden om tijdens de middag op restaurant te gaan eten. Binnenin een zakje voor geld/sleutels… etc. Het zijn de details die het verschil maken.

Ik ben van plan om de collectie uit te bereiden. Goh als je mij volledig loslaat, en mag ik weer wat dromen, dan heb je volgend seizoen een trui, een toffe sportieve jeans, een shirt en waarschijnlijk een winterjas van Shark Couture in je kast hangen…

Eindelijk geen blote rug meer aan de bar! Nu vallen we bij Whatmatters waarschijnlijk we op andere vlakken uit de toon aan de bar, maar kom! Heb je nog essentiële tips voor mannen bij de keuze van hun zwemshort?

12227092_983773405036435_2444239004031890414_nElke klant, die bij ons op de website www.oceancouture.eu of www.sharkcouture.eu wenst te kopen en twijfelt over zijn maten, kan gebruik maken van onze e-fitting room.  Dit hebben wij ontwikkeld om klanten te begeleiden tijdens hun aankoop. Wie via onze tool zijn lichaamsmaten ingeeft, krijgt meteen advies over de juiste kledingmaat.  Je maten van kledij moeten kloppen, dan straal je zelfzekerheid uit.

En wat zijn de plannen nog voor deze zomer of iets verder in de toekomst?

Aanwezig zijn in de winkels/beachclubs op plaatsen waar de zon het hele jaar schijnt. Dan denken we aan California, Florida, Caraïben, Canarische Eilanden, Dubai, Australië, etc… Dit is uiteraard een traject van meerdere jaren. Anderzijds proberen we ook regelmatig op events aanwezig te zijn.

Zaterdag 16 juli zijn wij met onze modellen in de hippe club, Monroe Beach en 22 juli in Blue Buddha Beach in Knokke. Via mijn vriendin Gaelle Garcia Diaz ben ik in contact gekomen met de mede-eigenaar van Fiesta Beach, Olivier Da Silva. Hij baat de club uit met 50 Cent en op 21 juli zal er een modeshow zijn van Ocean en Shark Couture. Iedereen welkom op de Beautiful Belgian Party georganiseerd worden door Foued Allik (Elite Models).

Wij kunnen! Van een model meer of minder gaan we niet dood!

Voorlopig kan je de collecties vinden in de winkel van Carlo et Fils (zijn de officiële sponsors van onder andere de Rode Duivels, RSCA Anderlecht en RSCS Charleroi).

In de maand juli en augustus, in één van onze pop-up winkels op de Lippenslaan 205 in Knokke en voor de maand juli, augustus en september in de Boutique, Rue des Combattants 63, 1310 La Hulpe.

Uiteraard kan je ook op Facebook & Instagram terecht!

 
13432434_10154876134137646_7342273737471403834_n
 
 

You May Also Like

Deze Adidas München Oktoberfest sneakers kunnen tegen een bierdouche

Bier en tieten Als je aan Oktoberfest denkt, zijn het spontaan ook deze twee ...

Okto, fijn dobberen op dit jacht

We zullen nog heel lang moeten sparen bij Whatmatters, maar als we ooit flappen ...

Foto's just around the corner

Mijn zoon kan het eigenlijk niet beter samenvatten. ‘Je hebt kunst en je hebt ...

Hosting door Fraai