Bugatti Chiron pakt de troon!

Dromen mag. Het klopt dat wij van Whatmatters nooit een Bugatti bij elkaar zullen geschreven krijgen maar dat wil niet zeggen dat we niet over een Bugatti mogen schrijven. En is er reden toe? Zeker en vast. In de lijst van ultieme sportwagen voor de openbare weg is er elke keer opnieuw de strijd om de duurste, snelste, krachtigste, mooiste bolide op de markt te brengen. Ferrari met zijn La Ferrari, Porsche met zijn 918 of McLaren met zijn P1, allemaal claimen ze het hoogste schavotje. In één klap zijn ze nu allemaal van de sokken geblazen door een gloednieuw gelimiteerd model dat binnenkort de vloer van de showroom zal doen daveren…De Bugatti Chiron.
thumb_IMG_4977_1024
Ooit mocht een Whatmattersredactielid een Veyron van kortbij aanschouwen, voelen, proeven…(zie foto onder). Maar wat Bugatti nu lanceert, degradeert het de Veyron net als Voetbalclub Westerlo tot tweede klasse…Of is het alsnog OH Leuven of STVV? Met één oog op de laatste speeldag in eerste klasse zijn het de kempenaars die momenteel (virtueel) het onderspit zullen moeten delven. Maar hier gaat het natuurlijk niet om…een Bugatti, that’s Whatmatters.
thumb_313963_4254397479815_149011692_n_1024Een Bugatti is sowieso goed voor grootse cijfers en dat is met de Chiron niet anders: 1.500 pk, 1.600 Nm, een gelimiteerde (slik) topsnelheid van 420 kilometer per uur en 13,6 seconden om zo maar eventjes 300 kilometer per uur te knallen. Voor diegene die we alsnog moeten overtuigen… Deze krachtpatser bereikt in 2,5 seconden 100 kilometer per uur, in 6,5 seconden naar 200 kilometer per uur. De titanium uitlaat telt ook zo maar eventjes 6 uitgangen. Het geluid garandeert u hierdoor alvast een driekwartje in de broek bij het ingaan van de Kennedytunnel.
 
thumb_IMG_4978_1024
Met zijn agressieve karakter, neemt de Chiron toch een paar stijlelementen over van de Veyron. Naast enkele details uit het verleden, heeft deze wagen toch een eigen uniek karakter. En dat is niet enkel de prijs. Want met een prijskaartje van 2,4 miljoen euro exclusief BTW, zal er toch wat plaat op de bankrekening moeten staan om dit hebbedingetje op je oprit te mogen parkeren. En uiteraard moet je nog één van de gelukkige zijn die het patserke mag kopen want er worden er maar exact 500 van gemaakt, waarvan er op dit moment zelfs al 150 de deur uit zijn nog voor ze op de montageband als een legobouwpakket handmatig in elkaar worden gestoken.
thumb_IMG_4980_1024
In tegenstelling tot eerst aangenomen en ook ten opzichte van zijn concurrenten wordt het geen hybride. Deze zou voor extra gewicht hebben gezorgd en ook ruimte hebben ingenomen wat not done was voor de ingenieurs. Wolfgang Durheimer, CEO van Bugatti, was hierover bijzonder duidelijk: ‘We hebben onze topsnelheid verhoogd, de wagen wint 25% aan kracht en de aerodynamica is erop vooruit gegaan, net als de wegligging. Een hybrideversie hadden we dan ook niet nodig.’ Een ongelimiteerde tankkaart des te meer.
thumb_IMG_4979_1024
Centraal achteraan ligt het hart van deze patser: een ‘Double V’ 16 overgenomen uit de Veyron, met enkele aangepaste details. Met zijn 8-liter motor en 4 turbo’s ontwikkelt deze wagen maar liefst een kracht van 1.500 pk en 1.600 Nm. Deze wordt naar de vier wielen overgebracht via een 7-traps automaat met dubbele koppeling.
thumb_IMG_4982_1024
Nog twee dagen en we kunnen vol goede moed uitkijken naar de juiste combinatie van Euromillions. En wie weet brengen we je binnen een aantal maanden een eigen wegtest met dit monster. Dromen kan, dromen mag…Net als Westerlo dat momenteel 1-0 voorstaat maar waar Bobke Peeters moet hopen op zijn SMS-vriend Georges Leekens van Lokeren om hem en zijn team alsnog in eerste klasse te houden…anders degraderen ze net als het kleine broertje, de Veyron, naar tweede klasse…update volgt…
thumb_IMG_4983_1024thumb_IMG_4984_1024
 
 
 
 
 
Wil je weten hoe ze deze auto hebben aangekondigd op het autosalon van Genève? Kijk dan alvast naar de première van deze krachtpatser via deze link.
Bron foto’s: Bugatti.com
 
 

You May Also Like

Harley Davidson van The Terminator staat nu te koop!

‘I’ll be back!’ Welke man droomt er niet van een dikke Harley onder de ...

Nieuwe VW Golf VIII (2019) komt met gloednieuwe 48V technologie

De eerste VW met deze technologie De VW Golf is een icoon. Al decennia ...

Met 2 in stijl op de fiest: REVO bike

Meestal peddelen we met het stadsfietsje door Antwerpen, momenteel de snelste manier om in ...

Hosting door Fraai