In de ban van de nieuwe Mercedes-Benz C Coupé

We hebben het wel voor Duitsers. We spreken dan niet over de mannen in lederhosen die de halve liters flauw bier zonder schuim als limonade achterover kappen maar wel van de stalen rossen op wielen die zichzelf tot op de limiet duwen op de op snelheid onbegrensde Duitse ‘Autobahnen’. Eén Whatmatters-redacteur rijdt in een in Stuttgart geproduceerde bolide terwijl de andere helft van de redactie -voorlopig althans- zweert bij het concurrerende merk uit München. Voor de leken…Mercedes vs BMW. De vraag is, kan Mercedes-Benz de andere helft overtuigen het merk uit Beieren Zuidoost te laten liggen en te kiezen voor Baden Württemberg uit het Zuidwesten? Onder het motto, met de redactie kan je wel eens een quiz winnen, pakken we arrogant we wel eens in het verleden over ons te horen kregen, gewoon eens graag met onze aardrijkskundige kennis uit.

thumb_1_1024

Design

Terug naar de Coupé, qua design en uitstraling? Oh jawel. Helemaal verkocht! Mooie lijnen, prachtige afwerking. De tijd dat een Mercedes alleen de auto was waarin onze bompa ons overal naartoe vervoerde is passé. Het mag allemaal wat strakker, hipper, netter en zeker wat meer hightech en dus kort door de bocht, wat niet eens zo erg is in een auto, wat jonger.

De nieuwe Coupé boert voort op de al gekende C-techniek, maar het model is wel enigszins verschillend. Vanaf nu komen 6 motorversies op de markt, vier met benzinemotoren en twee diesels. De instapversie is de C 180 Coupé met 1,6 l viercilinder benzinemotor van 156 pk, daarnaast zijn er drie tweeliterversies, de C 200, C 250 en C 300 (184, 211 en 245 pk). Later op het jaar komt er een C 400, in tegenstelling tot de naam, een drieliter V6 met zowaar vierwielaandrijving. Qua diesels worden een C 220 d (163 of 170 pk) en een C 250 d (204 pk) ter beschikking aangeboden. Deze laatste heeft zowaar een negentraps automaat…9 versnellingen dus…waar is de tijd dat we met de mama hare Peugeot tot net in de handgeschakelde 4e versnelling geraakte om net die 145 per uur op de E34 richting knokke te halen? We wijken af…Ze brengen ook onmiddellijk de twee topversies, een C 63 (S) AMG. Een “instap”versie van 478 pk en een versie met 510 paarden. Geloof ons vrij, als deze over de kasseien van Parijs-Roubaix dendert, kunnen ze diezelfde uit de grond getrokken kasseien vinden in het bos van Wallers en wordt deze wielerklassieker een rit in lijn op een vernieuwde asfaltstrook zoals de traditionele eerste spurtetappe in de Ronde van Frankrijk. Tot zover onze quiz-kennis over het wielrennen.

thumb_mercedes-benz-c-class-coupe-and-c63-coupe-bring-their-sloped-roofline-magic-to-frankfurt-live-photos_7_1024

Monsterlijk gedrag?

Qua rijplezier en weggedrag is de normale coupé uiteraard sterk verwant met zijn berlinebroer, maar dat is zeker geen slechte eigenschap als je het weggedrag van de grotere broer kent. Onze voorkeur gaat natuurlijk naar de spurtbom van een De C 63 AMG S. Het is duidelijk dat ook de ingenieurs ‘wegligging’ van AMG hun duivels hebben ontbonden om van deze auto een waanzinnige stalen ros te maken, die tenminste controleerbaar is als je hem op de staart trapt en uit de sloffen schiet als een pitbull die al een week niet heeft gegeten en plots een Siamese kater in het vizier heeft.

thumb_Mercedes-Benz-C-Class-Coupe_1024

Duur?

De goedkoopste C Coupé is de C 180 met manuele zesbak en haal je uit de showroom voor een slordige 34.485 euro. De C 200 kost 37.268 euro, de C 250 (standaard met 7-traps automaat) komt op 42.955 euro en de C 300 (ook met die automaat) op 45.617 euro. De C 220 d kost 38.599 euro (met manuele zesbak), de C 250 d 44.165 (met 9-traps automaat). Voor een C 63 betaal je minimum 81.312 euro, voor de S-versie 89.782 euro. Voor de zelfstandigen onder ons, allemaal inclusief BTW en af te schrijven op 5 jaar kan dit best wel meevallen, niet?

 

thumb_Unknown_1024

Zijn we nu overtuigd? Als concurrent voor de A5 van Audi en de nieuwe 4-reeks bij BMW kunnen we niet ontkennen dat we gecharmeerd zijn. Aan BMW en Audi om ons het tegendeel te bewijzen maar ze zullen toch stevig hun best mogen doen om deze meer dan mooie en degelijke bolide in zijn totaalpakket te kloppen. We zijn fan en hoppen alvast voor een extra testrit naar de dichtstbijzijnde dealer!

 

Tags:

  • Als creatieve copywriter, levensgenieter en papa van 3 rekels, kan ik me uitleven op Whatmatters. Gelukkig maar, anders stond ik niet in voor de gevolgen voor de mensheid.

Dit vind je misschien ook leuk

Abarth frist 595 gamma op met fris kleurtje en heerlijke sound!

Zien én horen! Het merk met de Schorpioen introduceert het nieuwe Abarth 595-gamma, dat ...

Weekendtip: GR8 ICS: De grootste Benelux Exclusive Car Expo

Fan van de meest exclusieve patserbakken? Ben jij ook diegene die op de première ...

Hosting door Fraai